23948sdkhjf

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Til trods for, at priserne på brændstof til A.P. Møller-Mærsks mange containerskibe er steget hurtigere end fragtraterne, formåede koncernen at komme igennem dette års tredje kvartal med et positivt resultat.

Det fremgår af det netop offentliggjorte kvartalsregnskab

- Vores driftsresultat i Ocean (containerfragt og terminaler, red.) er fortsat udfordret af stigende brændstofpriser, som ikke bliver fuldt kompenseret gennem fragtraterne. Det til trods ser vi et forbedret resultat i tredje kvartal i et år, som begyndte svagt, siger CEO Søren Skou i en kommentar til regnskabet.

Mere volumen

For Ocean, der er den absolut største del af Mærsk-koncernens forretning, steg omsætningen med 32 pct. til 7,3 mia. dollar i forhold til samme periode sidste år.

Det meste af den markante stigning skyldes integrationen af Hamburg Süd, og med til historien hører også, at det store cyber-angreb mod Mærsk i slutningen af juni 2017 satte et negativt aftryk på tredje kvartal sidste år.

Hvis man modregner effekten af Hamburg Süd-opkøbet er der dog stadig tale om en forøgelse af omsætningen på 12 pct. og en stigning i volumen på 5,0 pct. Til sammenligning voksede markedet ifølge Mærsk med 2,7 procent. i forhold til tredje kvartal sidste år. 

Bunker presser enhedsomkostninger

For Maersk Line steg de gennemsnitlige fragtrater med 5,5 pct. til 1.929 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FFE), særligt på grund af en solid fremgang i de interregionale rater. Til gengæld steg bunkerpriserne med 47 pct., og de samlede omkostninger pr. enhed steg med 7,1 pct. til 2.209 dollar pr. FFE. 

Den samlede regning til bunker endte på 1,3 mia. dollar mod 809 mio. dollar i tredje kvartal sidste år. De nye skibe i flåden fra Hamburg Süd tegner sig for 423 mio. dollar af de øgede omkostninger til bunker. Det trak dog i den modsatte retning, at der blev brugt 13 pct. mindre bunker pr. lastede FFE – 874 kg kontra 1.002 kg i samme periode sidste år. 

Ved udgangen af tredje kvartal havde Maersk Line 353 ejede skibe og 370 chartrede skibe i flåden. 

Fremgang for terminaler

Terminaler under "Ocean"

  • Rotterdam
  • Maasvlakte II
  • Algeciras
  • Tangiers
  • Tangier-Med II (under opførelse)
  • Port Said
  • Salalah
  • Tanjung Pelepas
  • Bremerhaven

Foruden skibene i Maersk Line omfatter Ocean-segmentet en række strategiske omskibningsterminaler. 

I tredje kvartal i år øgede disse terminaler antallet af flytninger pr. time til 82,8, hvilket er en stigning på 14 pct. i forhold til samme periode sidste år og en stigning på 5,3 pct. i forhold til andet kvartal 2018. 

Det var særligt operationelle synergier i Maasvlakte II og Tanjung Pelepas, der drev den øgede effektivitet.

I dette års tredje kvartal omsatte Ocean-segmentet for 7.321 mio. dollar, og dermed tegner segmentet sig for mere end 70 pct. af den samlede koncerns omsætning. 

Ocean opnåede et driftsresultat (ebitda) på 925 mio. dollar. 

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 3. kvt. 2018 3. kvt. 2017
Nettoomsætning 10.077 7.714
Resultat af primær drift (ebitda) 1.138 977
Resultat før skat 294 -91
Kvartalets resultat 347 -1.555
Underliggende resultat af fortsat drift 251 254
Egenkapital 34.116 30.954
Afkast af investeret kapital (ROIC) 3,2 pct. 0,0 pct. 
Regnskabsåret blev afsluttet 30. sep. 2018
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.154