23948sdkhjf

IMO-krav om slow steaming foreslået af miljø-organisation

Tvungen slow steaming kan alene indfri 2030-mål for shipping reduktion i CO2-udslip, lyder det fra Transport & Environment

IMO bør tvinge handelsskibe til at sætte hastigheden ned. 

Sådan lyder et forslag fra miljøorganisationen Transport & Environment, der blev luftet ved mødet i IMO's miljøkommitte i London i sidste uge.

- Alene det at tage foden af speederen kan indfri 2030-målene, siger NGO'ens shippingofficer Faig Abbasov ifølge Gcaptain.

Han henviser til, at IMO har besluttet sig for at reducere shippings CO2-udslip med 40 pct. i 2030 med 2008 som basisår. I 2050 skal reduktionen være på 50 pct.

Forslaget lægger op til, at en hastighedsgrænse kan være ud fra gennemsnittet over et år. På den måde har rederierne muligheden for at prioritere visse sejladser over andre, ligesom grænserne skulle sættes alt efter skibets type.

Blandt flagstaterne var der blandede reaktioner på forslaget. Imens Irland og Frankrig angiveligt bakker op, var der modstand fra blandt andre Chile og Peru. Lande, som eksporterer store mængder af frisk frugt. 

- De lande, der ikke synes om det, synes for det meste ikke om det, fordi industrien fortæller dem, at det vil ødelægge deres økonomi. Men vi tror på, at spliden blandt medlemslandene efterlader plads til et kompromis, siger Faig Abbasov.

Læs også: Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078