23948sdkhjf

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

En række nye typer fartøjer kan nu blive beskattet efter tonnage i stedet for den faktiske skattepligtige indkomst

Europa-Kommissionen har godkendt en udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning, så den vil omfatte flere typer af skibe.

Det skriver kommissionen i en pressemeddelelse og tilføjer, at det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne på verdensplan uden at fordreje konkurrencen.

- Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger, siger EU's konkurrencekommisær Margrethe Vestager.

Tonnageskatteordninger giver rederier mulighed for at betale skat på grundlag af skibets tonnage i stedet for på grundlag af deres faktiske skattepligtige indkomst. Disse ordninger kan godkendes af kommissionen under EU's statsstøtteregler.

I maj 2016 meddelte Danmark EU-kommissionen sine planer om at udvide den nuværende tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg og skibe til bygning, reparation og nedtagning af vindmøller samt skibe til nedlægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.

Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som er undergivet de samme retlige rammer og befinder sig i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe efter EU's statsstøtteregler.

En del af aftalen med EU er, at Danmark vil ændre visse aspekter af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til EU-kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.

Fra kommissionen er der i de senere år blevet opfordret til, at medlemsstaterne ændrer deres tonnageskatteordninger. Det skal ske for at sikre lige vilkår for europæiske rederier og holde trit med udviklingen i den maritime sektor og samtidig forhindre konkurrencefordrejninger på verdensplan.

De væsentligste ændringer i de danske tonnageskatteregler vil ifølge EU-kommissionen være:

  • Tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 pct. af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst
  • Indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-udlejning (dvs. udlejning af skibe uden besætning). Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 pct. af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093