Norden lægger ruter om i handelskrig
Den stadigt tiltagende handelskrig mellem Kina og USA har fået Norden til at lægge flere af sine ruter om.
Det skriver Børsen.
For Norden er det særligt handlen med sojabønner, der er påvirket af de to landes stigende toldsatser på forskellige varer. Hvor Kina tidligere importerede store mængder soja fra USA, er Kina nu begyndt at importere fra Brasilien i stedet. Til gengæld er USA begyndt at eksportere sin sojahøst til andre lande.
- For vores vedkommende rammes især transporten af sojabønner, hvor Kina importerer 100 mio. ton om året. Her er omkring en tredjedel typisk kommet fra USA, siger Jan Rindbo, adm. direktør i Norden, til Børsen og forklarer, at det har medført ændrede ruter og en anderledes positionering af skibene.
I Danske Rederier vurderer direktør Jakob Clasen, at handelskrigen vil udspille sig i tre faser. I den første fase er der ingen ændringer, i anden fase vil vi se ændrede handelsmønstre, mens den tredje fase byder på et fald i landenes handel med hinanden.
- Lige nu ser vi nogle tegn på, at vi er på vej ind i tredje fase. Det kinesiske PMI-indeks (en indikator for økonomisk vækst, red.) ligger meget lavt, og en række handelsorganisationer har sænket deres globale vækstskøn, siger Jacob Clasen til Børsen.
Som Søfart tidligere har skrevet, har containerrederierne endnu ikke mærket negative konsekvenser af handelskrigen. Raterne mellem Asien og USA er dog for nyligt begyndt at falde en anelse.
Læs mere: Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår