Tørlastredere holder på de gamle skibe
Forholdet mellem ordrer på nye tørlastskibe og ophuggede tørlastskibe er nu det værste i ti år. I hvert fald set ud fra den betragtning, at flere skibe på havene betyder lavere rater til rederne.
Det skriver Splash på baggrund af en analyse fra Alphaliner.
Imens der i år er blevet kontraheret nye bulkskibe med en samlet kapacitet på 33 mio. t.dv., er ophugningen af gamle bulkskibe næsten gået i stå. Blot 3,4 mio. t.dv. er blevet taget endegyldigt ud af markedet, og dermed er forholdet mellem nye ordrer og ophuggede skibe næsten oppe på ti til en, hvilket er det højeste i otte år.
Den ophuggede tonnage i 2018 fordeler sig på 38 skibe, hvoraf 40 pct. blev hugget op i årets første to måneder. Til sammenligning blev der ophugget 225 skibe i 2017.
Ifølge Alphaliner holder tørlastrederne på de ældste skibe i flåden i håbet om, at raterne vil stige. I øjeblikket ligger tørlastindekset Baltic Dry på 1.524 dollar. Det er langt over bundrekorden fra februar 2016, hvor indekset ramte 291 dollar. Men det er også langt fra tidligere tiders rekordniveau på 11.793 dollar i maj 2008.