23948sdkhjf

Ny Esbjerg-terminal skal booste import af biler

Med en ny bilterminal har Scandinavian Auto Logistics fordoblet sit areal i Esbjerg Havn.

En ny terminal på 60.000 kvm med plads til 3000 biler skal være med til at sikre, at Scandinavian Auto Logistics (SAL) har de fysiske rammer til at vokse fremover. 

- Vi har i årevis været presset på de fysiske rammer på havnen. Med Terminal 2 er vi på plads og kan begynde at kigge på mere vækst, siger adm. direktør i Scandinavian Auto Logistics A/S Henrik Otto Jensen i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at SAL primært konkurrerer med Malmø Havn, hvorfra hovedparten af bilerne til det danske marked leveres.

- Jo flere fødekanaler ud i verden, vi kan få, jo stærkere vil vi stå i markedet. Det hele er naturligvis afhængig af, at Esbjerg Havn formår at udvikle sig konkurrencedygtigt, siger han. 

Terminal 2 ligger på det nye havneareal i Østhavnen og har plads til 3.000 nye biler. SAL råder dermed over et samlet areal på 110.000 kvm, hvoraf den nye terminal er dedikeret anløb af en af verdens største shortsea-transportører af nye biler, Europe Marine Line (EML), hvis bilskibe har plads til 700-3.000 biler og har sejlet på Esbjerg siden 2013.

EML anløber havnen omkring 100 gange om året, og derudover anløber Grimaldi en gang om ugen. 

- Esbjerg Havn ligger gunstigt i forhold til bilfabrikker i hele middelhavsområdet, Tyrkiet, Nordafrika og de sydeuropæiske lande, samt England. Fabrikkerne ligger ofte i periferizoner, hvor de understøtter den lokale udvikling, og Grimaldi Lines’ rutenet ligger ideelt i forhold til dem. I Esbjerg får vi med den nye terminal bedre adgangsforhold for både losning af skibe og afhentning af biler til videre distribution, siger Scandinavian Auto Logistics' kommercielle diretkør Michael Lodberg.

Terminal 2 er dedikeret bilmærkerne Renault, Nissan, Volvo og Mercedes og ventes at stå for en import af ca. 35.000 nye biler om året. På Terminal 1, hvor Grimaldi Lines anløber med biler, containergods og ro/ro-enheder, modtages ca. 40.000 nye biler årligt af mærkerne Fiat, Opel, Ford, Citröen og Mitsubishi.

Indvielsen af Terminal 2 blev foretaget tirsdag af Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen, der klippede snoren overværet af en række indbudte gæster. Anlægget beløber sig til ca. 20 mio. kroner og føjer sig til SAL's samlede investeringer på Esbjerg Havn på ca. 60 mio. kroner siden 1999.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.517