Bimco: Scrubbere booster rater i tank
For ejere af tankskibe kan det være en rigtig god idé at montere en scrubber. ifølge Bimcos seneste analyse af tank-markedet, betyder scrubbere væsentligt højere rater.
- Der kan være en markant merbetaling på lange charteraftaler for olietankere med en scrubber installeret, sammenlignet med lignende skibe uden scrubber, skriver Bimco og nævner en VLCC som eksempel.
To VLCC-nybygninger med scrubber skulle være chartret ud i tre år til 35.000 dollar om dagen med levering i 2019. Til sammenligning ligger de tilsvarende dagsrater på skibe uden scrubber på ca. 24.000 dollar.
Den store merpis skyldes, at scrubberen for operatørerne udgør et værn mod stigende brændstofomkostninger på den anden side af 1. januar 2020, når IMO's skærpede svovlkrav træder i kraft. For ejeren kan de højere rater betale scrubberen, skriver Bimco.
Mere bliver hugget op
Ellers er der ikke mange lyspunkter at finde i Bimcos analyse. Markedet for tankskibe – råolie i særdeleshed, men også de mindre produkttankskibe – er på et niveau, hvor raterne er "langt under et profitabelt niveau".
På kort sigte er der ikke håb om bedring. Det skyldes blandt andet, at raffinaderierne på den nordlige halvkugle rammer vedligeholdelsessæsonen i september og oktober, så de er klar til vinteren.
Til gengæld bliver der ophugget langt flere tankskibe nu, end der gjorde i 2017. Bimco forventer nu, at der inden for råolie vil blive ophugget tonnage svarende til 19 mio. t.dv., hvor Bimcos forventninger til året lå på 13 mio. t.dv. i maj.
For produkttank er forvetningen nu, at tonnage svarende til 2,5 mio. t.dv. vil ende på ophugningsværfter i år. En opjustering fra 1,5 mio. t.dv. i maj i år.