Menneskelig fejl bag 'Hamlet's kollision med mole
En menneskelig fejl var årsagen til, at 'Hamlet' onsdag den 22. august kl 12:50 ramte molen undet indsejlingen til Helsingborg med fire knob.
Det forklarer HH Ferries' driftsdirektør Jens Ole Hansen over for Søfart.
- Fire knob er rigeligt til, at varer falder ned af hylder. Det mærker man, siger han.
Der var 113 passagerer om bord på færgen foruden besætningen, da 'Hamlet' ramte molen. En enkelt af de 113 passagerer måtte på hospitalet, fordi vedkommende faldt og slog armen. Flere besætningsmedlemmer fik "knubs" efter at være væltet ind i borde, stole og reoler, imens bilerne på vogndækket slap uden skader.
'Hamlet's bovvisir var blevet hævet, da kollisionen skete. Det gav derfor en bule i selve skibet, som forhindrede bovvisiret i at lukke igen. Derfor måtte 'Hamlet' tages ud af drift i 11 timer, indtil bovvisiret atter sluttede tæt til skibet. Der er ikke behov for yderligere reparation, oplyser Jens Ole Hansen.
De vejrmæssige forhold kan ikke bruges som forklaring på, hvordan 'Hamlet' kunne ramme molen. Kollisionen skete i klart vejr ved højlys dag, imens det blæste 10-12 sekundmeter.
- Der skete en fejlmanøvrering, siger Jens Ole Hansen og afviser at komme nærmere ind på selve fejlen i manøvreringen.
- Vi sejler 50.000 ture om året på overfarten, og det er vældigt rutinerede navigatører, vi har. Ikke desto mindre så gik det jo galt her, og det gør vi selvfølgelig alt, hvad vi kan, for at tage ved lære af og undgå igen, siger Jens Ole Hansen.
Han afviser at kommentere på, hvilke konsekvenser kollisionen får for den ansvarshavende på broen.
Reparationen af 'Hamlet' førte til, at sejlplanen på overfarten i tidsrummet 13-19.30 gik ned på tre færger i timen i stedet for de normale fire færger i timen.