Kina opruster mod APM Terminals
Etablerede terminalselskaber som blandt andre APM Terminals står over for en relativt ny konkurrent med den kinesiske stat i ryggen.
Det skriver Finans.
Det er særligt det statsejede kinesiske shippingselskab Cosco, der er begyndt at købe på i europæiske havne. Sammenlagt sidder kinesiske selskaber nu på 10 pct. af de europæiske havne målt på kapacitet, og størstedelen er erhvervet inden for de seneste to år, fortæller OECD til finans og sætter opkøbsiveren i forbindelse med Kinas ambition om at genskabe silkeruten i det 21. århundrede.
Den kinesiske higen efter terminalkapacitet i Europa kommer til at kunne mærkes, vurderer Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting.
- Hver eneste terminal er nødt til at arbejde ud fra, at de skal tiltrække adskillige kæmpeskibe, men det er ikke et game, de alle sammen kan vinde. Vi vil derfor få en kæmpemæssig overkapacitet. Det er det våbenkapløb, de alle sammen er på vej ind i, siger han til Finans.
APM Terminals har i de seneste år øget investeringerne mere, end omsætningen er steget.