Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri
DEBAT: De svenske havnevirksomheder forsvandt, fordi de ikke havde viljen til at investere i fremtiden.Danmark bør stille sig selv spørgsmålet, om der ikke er mere brug for at give havnene fri frem for at indføre en ny lovgivning med end flere snærende bånd og bureaukrati
I hans øjne er der behov for en styrket havnelov med endnu flere regler for, hvad man må og ikke må på havnene. Og man forstod, at der bør indføres sanktioner for overtrædelser.
Han henviste også til udviklingen i Sverige, hvilket i mine øjne kalder på en replik.
Klaus G. Andersen anfører i sin artikel, at de private virksomheder i de svenske havne er blevet ’næsten udraderet’ siden de kommunalt ejede havne for årtier siden fik kommercielle rettigheder.
Dette er faktuelt forkert!
Sagen er derimod. at de svenske havnekommuner i løbet af 1980’erne blev tvunget til at overtage dårligt drevne private havnevirksomheder som var truet af konkurs med mindre man konsoliderede virksomheden i takt med den almindelige erhvervsudvikling.
Nødlidende virksomheder
Frem til begyndelsen af 1980’erne blev havneoperationerne i de fleste svenske virksomheder udført af en kommunal havneadministration. På havnene fandt man også en række private virksomheder, som ofte var kontrolleret af kunderne som var agenter, mæglere, rederier og speditører, som gjorde brug af virksomhedens services og anløb med deres skibe.
I forbindelse med indførelsen af containertransporten var havnevirksomhederne konfronteret med et stort behov for nye investeringer. Investeringer, som virksomhederne typisk ikke havde de finansielle muskler til at løfte. Da virksomhedernes kunder også var virksomhedernes ejere, var lave priser for de ønskede services den altdominerende prioritet og der blev ikke konsolideret kapital ind i virksomhederne. Men da disse investeringer var helt nødvendige for at overleve, stod mange svenske havnevirksomheder derfor i en faretruende situation.
Mange var således truet af konkurs.
Alvorlig situation
Dette var en alvorlig situation for havnene, der i sagens natur ikke kan overleve uden servicevirksomheder, der kan få logistikken til at fungere i praksis.
De private havnevirksomheder blev i stort omfang ’reddet’ af de kommuner, som ejede havnene og som så en interesse i at indkorporere de private havnevirksomheders services i havnens virksomhed, hvormed man skabte en langt mere effektiv organisation.
Med disse organisatoriske transformationer skiftede havnene fra blot at eje et havneanlæg til at blive konkurrencedygtige virksomheder, der opererer på et frit marked på samme vilkår som andre virksomheder.
Dette kunne ske, fordi Sverige ikke har nogen havnelov. I Sverige er havnene kommunale virksomheder, og i kommunerne står man frit til at vælge den organisatoriske form, der bedst passer til virksomheden, så længe konkurrencen finder sted på samme vilkår som med andre virksomheder.
Den omstændighed, at Klaus G. Andersen henviser til, at de private aktiviteter i de svenske havne er blevet undertrykt af stærke kommunale havne er derfor helt forkert.
Danske overvejelser
Udviklingen i de svenske havne bør derimod føre til, at den danske sektor kan overveje, om den danske havnemodel egentlig skaber de bedste vilkår for havnenes kunder. Spørgsmålet er, om det er de kommunale havne eller de private virksomheder, som driver udviklingen fremad i de danske havne?
Udviklingen i Sverige har under alle omstændigheder afsløret, at private virksomheder ikke altid bidrager positivt til udviklingen af havnene. Tværtimod!
Havde det ikke været fordi de kommunale havne havde reddet de skrantende havnevirksomheder gennem en svær økonomisk periode, kunne mange svenske havne havde været forsvundet i dag.
Uanset hvilken organisatorisk model man vælger for de danske havne, bør der aldrig være nogen tvivl om, at kunden er kernen, og at der skal tilvejebringes de bedste muligheder for kunden. Kunden skal være i centrum!
En lov baseret på at beskytte en bestemt gruppe af havnevirksomheder - og dermed begrænse mulighederne for at skabe de bedst mulige betingelser for kunden - kommer ikke til at bibringe en positiv udvikling for de danske havne.
I lyset af de svenske erfaringer bør man snarere stille spørgsmålet, om det komplicerede regelsæt for driften i danske havne ikke snarere burde udfases fuldstændigt og hurtigst muligt?
Hvorfor ikke lade de danske havne - ligesom alle andre virksomheder - arbejde frit og uhindret på et marked med masser af konkurrence og mange aktører. Dette ville skabe optimale betingelser for kunden, og gøde jorden for innovation og forretningsudvikling i havnene. Samtidig ville det stille havnene stærkt i fremtidens hårde konkurrence med de udenlandske havne.