Svært marked holder Viking i skak
For andet år i træk havde Viking Life-Saving Equipment A/S stagnerende omsætning og indtjening i 2017.
To af de største kundegrupper, fragtskibsmarkedet og offshore-industrien, har fortsat vanskelige markedsforhold, og det smitter af på både top- og bundlinje.
– Vi befinder os i et marked med en særdeles kompleks efterspørgsel, der varierer meget mellem segmenterne, og er drevet af mange forskellige faktorer herunder teknologi, vækst i verdensøkonomien, samhandelspolitik, geopolitisk stabilitet og flere andre omstændigheder, siger adm. direktør Henrik Uhd Christensen i en pressemeddelelse.
Han ser dog for sig, at konjunkturerne snart vil arte sig bedre.
– Sammenfattende er det min vurdering, at vi i den kommende periode vil kunne drage nytte af væksten i verdensøkonomien, og at efterslæbet fra udskudte investeringer inden for flere områder vil komme Viking til gode i de næste år, siger han.
Viking opnåede i 2017 en omsætning på 1,834 mia. kr. mod 1,858 mia. kr. året før. Resultatet før skat var 174,3 mio. kr. i forhold til 183,5 mio. kr. i 2016.
Den underliggende udvikling rummer en forskydning mellem de enkelte forretningsområder med vigende salg til nybygningsmarkedet og offshore, hvorimod aftalemarkedet – flerårige serviceaftaler med skibsredere og ejere af offshore-installationer – fortsætter med at indfri de høje forventninger.
I 2017 rundede aftalemarkedet første gang en omsætning på en milliard kroner. Derudover udvikler det vigtige marked for passagerskibe sig gunstigt, lyder det fra Viking.
– Følgerne af finanskrisen for snart 10 år siden er blevet mere langstrakte, end vi forventede. Men det maritime marked er som helhed i bedring, og den kundegruppe, der skal trække markedet i de kommende år, skibsrederne, har udsigt til bedre tider, siger Henrik Uhd Christensen og fortsætter:
– Det vil på kort sigt slå igennem på driften i form af en reaktivering af den eksisterende skibsflåde og dernæst ved øget nybygningsaktivitet. Men ligesom inden for offshore vil udviklingen inden for nybygninger foregå fra et lavt udgangspunkt, og den sejlende population af skibe vil være vores hovedfokus.
Henrik Uhd Christensen ser lyspunkter i olie- og gasindustrien i Nordsøen, som blandt andet er drevet af det store Tyra-projekt og færdiggørelsen af et af de største oliefelter nogensinde i norsk sektor, Johan Sverdrup. De store projekter vil smitte af på hele forsyningskæden, herunder supply-både.
VIKING opererer i tre hovedsegmenter, fragt, passager og offshore, samt en række mindre segmenter, hvoraf flere er i fremgang. Et af dem er forsvarsområdet.
– Vores afsætning til forsvarskunder i en række lande er påvirket af den geopolitiske usikkerhed, der hersker flere steder i verden. Således oplever vi i Defence-segmentet stigende efterspørgsel på den dystre baggrund, siger Henrik Uhd Christensen.
I 2017 etablerede Viking sig i Malaysia. Dermed består det globale netværk af 36 udenlandske datterselskaber fordelt på 72 lokationer samt 261 autoriserede servicestationer.
mio. kroner | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Omsætning | 1.834 | 1.858 |
Resultat af primær drift | 183 | 185 |
Årets resultat før skat | 174 | 183 |
Årets resultat efter skat | 130 | 139 |
Aktiver | 1.555 | 1.660 |
Egenkapital | 971 | 923 |
Gennemsnitligt antal ansatte | 1.874 | 2.013 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017. |