Ny redningsstation i Juelsminde henter båd i Sverige (galleri)
Et to cm tykt lag gummi, der har beskyttet underskroget mod skarpe skær, skal af. Alt elektronik fra ekkolod til radar og navigation, der ligesom båden er fra 1996, skal skiftes ud. Og så skal al maling over vandspejlet slibes ned, så de rigtige farver kan komme på.
Der mangler lige lidt arbejde endnu, men inden længe er de 26 frivillige på den nye søredningsstation i Juelsminde klar til at rykke ud i en båd, som er erhvervet i Sverige.
- Den er knap så køn lige nu, men inden længe er den vel klar til ti nye år, siger den veltilfredse stationsleder Johnny Skovbjerg.
Båden har tjent den svenske søredningstjeneste, siden den blev bygget i 1996. Den er af typen Storebro 90E, og med en Scania V8-motor på 650 hk kan den komme sejlere i vanskeligheder i møde med op til 42 knob.
Stationen i Juelsminde er den tiende station under Dansk Søredningsselskab. De indledende manøvrer begyndte på lokalt initiativ for 11 måneder siden, og på det tidspunkt vidste de lokale projektmagere endnu ikke, at Dansk Søredningsselskab allerede havde en vision om en ny station i området som en del af deres 2020-plan.
- Derfra gik det slag i slag. Det har været en fed rejse, og selvom der da har været udfordringer undervejs, har det aldrig været svært, og det er på grund af den enorme opbakning, vi har fået fra sejlklubben, havnen og lokalsamfundet, siger Johnny Skovbjerg.
Stationen bliver drevet af 26 frivillige, og en stor del af arbejdet med at få den nye station op at køre har været at skaffe midler.
- Vi må jo ikke tage så meget som en bøjet femøre for at hente nogen ind, så vi bliver nødt til at søge midler hos fonde, siger han og tilføjer, at selvom der allerede er søgt mange fonde, og mange lokale aktører også har været gode bidragydere, kommer arbejdet med at søge midler til at fortsætte.
FAKTA: Beredskabet til søs
Det primære redningsberedskab er Flyvevåbnets redningshelikopter og Kystredningstjenesten. Dernæst står en række andre klar til at hjælpe: Søværnets enheder rykker selvfølgelig ud, samt Falck og Marinehjemmeværnet (som normalt hovedsageligt håndterer farvandsovervågning).
Dertil kommer tyske og svenske SAR-fartøjer og hjælper i tilfælde af en større aktion. Også fiskerikontrollen, lodsbåde, vindmølleskibe og andre på vandet – og alle hjælper, når det kniber. Endelig har den almennyttige forening Dansk Søredningsselskab, der blev oprettet i 2010, 10 stationer fordelt i landet.