Værftsarbejder sagsøger skrot-villigt shippingselskab
10 separate hændelser, otte tilskadekomne og seks registrerede dødsfald. Det er ifølge NGOen Shipbreaking Platform status for de seneste to måneder på skrotværfterne ved Chittagongs i Bangladesh.
Bølgen af ulykker kommer efter en periode, hvor antallet af uheld var for nedadgående.
- Arbejdsforholdene på alle Chittagongs skrotværfter er miserable. Påstande om, at forholdene på værfterne på en eller anden måde var blevet bedre, er misvisende. Arbejdere bliver stadig udsat for enorme risici og bliver dræbt, fordi der ikke er basale sikkerhedsprocedurer og -infrastruktur, siger Muhammed Ali Shahin, en af Shipbreaking Platforms lokale kontakter.
Shipping-selskab i retten
Nu bliver selskaberne, der sælger skibe til beaching-værfterne, trukket i retten.
Mohamed Edris, en tidligere arbejder ved værftet Ferdous Steel, går til domstolene i Storbritannien. Shippingselskabet Zodiac Maritime er mål for sagen. Mohamed Edris kom alvorligt til skade, da han arbejdede på ophugningen af Zodiac Maritime-ejede ’Eurus London’.
Det er første gang, at en tilskadekommen værftsarbejder kræver erstatning direkte af skibets ejer. Sagen kan dermed danne præcedens for andre værftsarbejdere, der søger erstatning.
En tredjedel fra selskaber i Europa
51 af de 152 skibe, der er sendt på strandene i Chittagong er ejet af europæiske selskaber.
Zodiac Maritime er fortsat med at sælge skibe til Bangladesh på trods af flere verserende retssager imdo selskabt.
Også selskabet som Teekay, Berge Bulk og Costamare har i år solgt skibe, som i år er endt på Chittagongs strande.