Danmark har tiltrådt FN-konvention om miljørigtig ophugning af skibe
Danmark har som det syvende land i verden tiltrådt Hong Kong-konventionen, som skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe hugges op.
Danmark er dermed officielt nu det syvende land til at tiltræde konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget.
- Udtjente skibe indeholder typisk farligt affald, og de skal ophugges under forsvarlige forhold. Det er en god dag for miljøet, og for de mennesker, som arbejder med skibsophugning, hver gang et land tiltræder konventionen. Derfor glæder det mig, at Danmark nu endelig har tiltrådt konventionen. Skibsfart er en global industri, hvor der er brug for fælles internationale regler, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Signal til andre lande
Danmarks tiltrædelse betyder også, at Hong Kong-konventionen er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.
- Med Danmarks tiltrædelse sender vi et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft. Indien har for eksempel meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen, siger Esben Lunde Larsen.
Rederier hilser konventionen velkommen
Hos brancheorganisationen Danske Rederier (tidl. Danmarks Rederiforening) hilser adm. direktør Anne H. Steffensen den danske tiltrædelse af Hong Kong Konventionen velkommen:
- Konventionen er den bedste vej til at sikre en global og ensartet standard for ansvarlig ophugning af skibe. Der er desværre stadig et stykke vej, før konventionen har tilstrækkelig tilslutning til, at den træder i kraft. Derfor anbefaler vi vores medlemmer, der ophugger skibe, at følge konventionens retningslinjer og vælge værfter, som arbejder i overensstemmelse med konventionens krav, og som er blevet godkendt, udtaler Anne H. Steffensen i et skriftligt svar til Søfart.
Læs også : Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU
Hun tilføjer, at Danske Rederier også ser frem til EU's ophugningsforordning for EU-flagede skibe, som på visse punkter stiller skrappere krav til skrotværfterne end Hong Kong-konventionen. Her har EU-Kommissionen udarbejdet en liste med foreløbig 18 godkendte værfter inden for EU, men rederierne mener, at også værfter udenfor EU bør komme med på listen.
- Vi finder det afgørende, at listen over EU-godkendte ophugningsfaciliteter ikke ekskluderer værfter på grund af deres geografiske placering. Danske Rederier arbejder fortsat for, at de værfter, der lever op til sikkerheds- og miljøkriterierne i f.eks. Indien, bliver godkendt af EU. Det vil give incitament for at forbedre forholdene, lyder det fra Anne H. Steffensen.
Fakta: Skibsophugning og Hong Kong-konventionen
- FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
- Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
- For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft.
- Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen. På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen.
- Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh. Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.
- FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
- Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
- For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft.
- Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen. På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen.
- Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh. Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.