Lindø giver sig ikke trods ulovlig praksis
Offentlige virksomheder må ikke gå ind i konkurrence med private om losning og lastning af skibe.
Men det har Odense Havn været nødt til, siden de overtog Lindø fra Mærsk i 2014, ifølge direktør Carsten Aa. Det er Blue Water Shipping dybt uenig i, fastslår CEO Kurt Skov, og han har fået medhold af Trafikstyrelsen i marts i en sag,der spænder fra januar 2014 til december 2016 (se boks).
- Odense Havn har været rimelig arrogante over for os. Selv da vi gør opmærksom på, at vi anlægger sag. De har tabt på alle parametre, påpeger han over for Søfart, som har fulgt sagen og talt med begge aktører. Carsten Aa anerkender ikke resultatet, og Blue Water søger nu erstatning for 5-10 mio. kr. ved en civil retssag, siden havneloven ikke rummer sanktionsmuligheder.
Lindø Port of Odense afviser
Søfart har forelagt kritikken for Carsten Aa, administrerende direktør for Lindø port of Odense, som efter lidt betænkningstid har svaret på mail via denne udtalelse (forkortet):
- I forhold til Danske Havnevirksomheders betragtninger omkring havnenes afgrænsede rolle, så kan jeg have den overvejelse, at vi på nationalt niveau risikerer et stort tilbageskridt i forhold til udvikling af - og jobskabelse - på de store nationale havne-knudepunkter. For jeg kan tvivle på, at en udvikling, som set på fx Lindø, vil være realistisk at fastholde, hvis investering i infrastruktur alene skal tiltrække og fastholde virksomheder på området.
- I dag er virkeligheden, at Lindø har fået succes, og har skabt knap 3.000 arbejdspladser, ved at sikre kunders adgang til unikke faciliteter og specialiserede løft og transporter hos en neutral operatør, som har særligt fokus på at sikre sammenhængen mellem lejemål og specialydelser med sigte på virksomhedernes fastholdelse i lokalområdet. Et motiv som er stærkt hos en lokalforankret aktør, men som i langt højere grad er en kommerciel afvejning hos operatører med et langt bredere forretningsmæssigt perspektiv, mener Carsten Aa.
Baggrund - Lindø omdannes
Da Lindø-værftet blev omdannet til industripark, rykkede Blue Water Shipping ind med et lille alsidigt shipping- og speditionsfirma, som direktøren kalder det.
Sagen kort Odense Havn (Lindø port of Odense) har handlet i strid med loven i tre år - fra januar 2014, da de overtog Lindø fra Mærsk, til december 2016. Det har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen slået fast. 1. januar 2017 blev Lindø lavet om til et kommunalt ejet A/S-selskab, hvormed praksis kan fortsætte - nu lovligt, siden selskabet i princippet nu er privat. Det er blevet kaldt en omgåelse af loven af private aktører. Sagens kerne er Odense Havns salg af ydelser i forbindelse med losning og lastning af skibe. Før salget stod Blue Water Shipping for driften af kraner og lignende på stedet. Siden har havnen taget ansvar for de opgaver, hvilket er strid med havneloven, der beskytter de private aktører mod konkurrence fra det offentlige. Blue Water Shipping vil efter Trafikstyrelsens afgørelse anlægge en civil erstatningssag mod havnen. Kompensationskravet bliver ifølge administrerende direktør Kurt Skov på mellem 5-10 mio. kroner for perioden 2014-16. Ifølge CEO Kurt Skov har transportfirmaet siden 2014 søgt dialog og samarbejde med havnen for at løse problemet. CEO for Odense Havn, Carsten Aa, afviser, at han kunne have handlet anderledes. |
- Vi havde god kontakt med Lindø Industripark og fik ret hurtigt transport- og speditionsopgaver. Der er jo fantastiske faciliteter på kajen i form af kraner, andet transportudstyr og kæmpemæssige pakhuse, og vi bliver enige om, at vi skal drive havnen og operere kranerne for Lindø, forklarer Kurt Skov.
De folk, Blue Water ansætter, har en fortid hos A.P. Møller på Lindø og mange års erfaring med drift. Men situationen ændrer sig, da Odense Havn overtager Lindø i 2014. De vil gerne overtage den del af forretningen også for at sikre kundernes adgang til faciliteter, ifølge havnedirektøren. Kurt Skov er ikke helt enig.
- De skal da have lov til at drive deres egne kraner, og de overtager en del af vore folk som kranførere, og derefter udlejer de kranerne til os eller andre firmaer, siger Kurt Skov.
- Men det vil de ikke nøjes med, de vil det hele, og have fat i alle vores havnerelaterede opgaver, som omfatter stevedoring (lodsning og lastning), truckkørsel, projektstyring og ingeniørberegning, og det må de ikke som en kommunal selvstyrehavn, siger han og peger igen på afgørelsen fra Trafikstyrelsen.
- Den siger, at Odense Havn har handlet ulovligt i tre år. Nu må bestyrelsen handle og påpege, at den gode havnedirektør har handlet imod havneloven, siger Kurt Skov.
Bred principsag
Formanden for Danske Havnevirksomheder Klaus G. Andersen understreger, at det er en principiel sag og beklager, at det pt. ikke er muligt at sanktionere, når loven ikke bliver overholdt. Han giver ikke meget for Carsten Aas handlen i sagen.
- Det er et dårligt argument, at man ikke kan få den aktivitet udført, for så kan de offentlige myndigheder overalt i samfundet jo overtræde loven om, hvordan man konkurrerer med private virksomheder - man er nødt til at have respekt for loven, siger han og uddyber:
- Odense Havn må købe ydelsen, og i princippet er det ligegyldigt, hvor dyr den er. For i det her samfund kommer der jo hurtigt et alternativ, hvis en vare er for dyr, siger Klaus G. Andersen.