USA godkender det første ballastvandsystem
Med den første amerikanske godkendelse af et ballastvandsystem får rederierne nu større sikkerhed om deres investeringer
FN’s søfartsorganisation, IMO, har godkendt mere end 60 behandlingssystemer, men indtil nu havde myndighederne i USA ikke godkendt et eneste system. Den manglende godkendelse har skabt usikkerhed om, hvilke systemer rederierne kunne investere i.
De amerikanske myndigheders godkendelse af det norske Optimarin UV-baserede behandlingssystem glæder derfor Jesper S. Jensen, Head of Technical Division fra Torm. Han håber, at der nu kommer gang i godkendelserne.
- Jeg hilser denne udvikling velkommen. Det er et meget vigtigt skridt i den rigtige retning, da det nu er muligt at installere et system, som de amerikanske myndigheder vil acceptere. Det er nødvendigt, at der hurtigt kommer adskilligt flere godkendelser af ballastvandssystemer, da få godkendte systemer på markedet vil skabe store flaskehalsproblemer og unaturligt høje priser, siger Jesper S. Jensen.
Han bakkes op af Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening, der mener, at godkendelsen mindsker usikkerheden for rederierne.
- Installationen af ballastvandsystemer på skibe skal begynde om trekvart år, men rederierne har ikke haft klarhed over, hvilke systemer der ville blive godkendt i USA. Hvis der kommer skred i typegodkendelserne i USA, så kan det fjerne noget af den usikkerhed, der har hersket om implementeringen af ballastvandkonventionen, siger han.
Baggrund om implementering af ballastvandkonventionen
USA behandlede tre ansøgninger fra udstyrsleverandører sidste år, som alle blev afvist. Tre nye ansøgninger blev sendt til de amerikanske myndigheder i september 2016 fra Alfa Laval, Optimarin og Ocean Saver, hvoraf den ene nu er blevet godkendt.
Fredag den 2. december oplyste den ansvarlige myndighed - The U.S. Coast Guard Marine Safety Center, at de havde udstedt typegodkendelse certifikat til det norske Optimarin UV-baserede behandlingssystem, og at systemet er godkendt til brug i fersk-, brak- og saltvand.
Ballastkonventionens implementeringsperiode er minimum fem år startende fra 8. september 2017. En meget stor del af verdens handelsflåde skal have installeret systemerne i denne periode.
Et anlæg koster mellem 200.000 USD og 2.500.000 USD. Installationerne er generelt komplicerede og tidskrævende og vil typisk kræve at skibet kommer i dok.
Kilde: Danmarks Rederiforening