23948sdkhjf

Mærsk jagter tysk rederiopkøb

Maersk Line er angiveligt interesseret i at købe Hamburg Süd, skriver Wall Street Journal
Danske A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, har angiveligt snøren ude efter et opkøb af det tyske rederi Hamburg Süd.

Det skriver Wall Street Journal med henvisning til kilder med indsigt i sagen.

- Maersk Line vil kigge efter Hamburg Süd, hvis det skulle blive sat til salg. Det er interesseret i at købe brandet, som involverer Hamburg Süds skibe, kunder og medarbejdere - frem for blot at vælge enkelte skibe, siger en af kilderne ifølge Wall Street Journal.

Hamburg Süd har længe været rygtet på vej mod et salg, og Mærsk-ledelsen har tidligere peget på, at opkøb kunne være en fornuftig metode til at forsvare og øge markedsandelen i det hårdt konkurrenceprægede marked.

Hamburg Süd er ejet af det familieejede konglomerat Oetker Group, der også har aktiviteter inden for banksektoren og føde- og drikkevarer - og Wall Street Journal skrev i sidste uge, at ejerfamilien overvejer at frasælge shipping-aktiviteterne.

Maersk Line selv ønsker ikke at kommentere historien med henvisning til, at selskabet aldrig kommenterer på rygter.

Sydbank: Opkøb af tysk rederi er ikke urealistisk

Senioraktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank anser det ikke som urealistisk, at det danske A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, vil opkøbe det tyske rederi Hamburg Süd.

- Indtil videre er det jo bare på rygtebasis, men det er ikke fuldstændig urealistisk set ud fra det perspektiv, at Hamburg Süd er en af de spillere i industrien, som nok er for små til at klare sig på den lange bane. Det har kun 3 pct. af markedet, forklarer Morten Imsgard til Ritzau Finans og tilføjer:

- Nu har vi allerede i år set en konkurs blandt spillerne på nogenlunde samme størrelse, da Hanjin Shipping gik ned, og det har nok været lidt af et ”wake-up call” for de mindre aktører i industrien, om at det her med at stå på egne ben med en lille markedsandel og et benhårdt containermarked er meget meget svært.

Konsolidering bremset

Han mener, at konsolideringerne i industrien tidligere er blevet bremset, fordi ejerfamilierne ikke har været villige til at sælge. Men det har ændret sig nu.

- Jeg tror, at nogle af de her ejerfamilier, der har ejerskab i blandt andet Hamburg Süd, måske er nået til den erkendelse, at det ikke er fuldstændig utænkeligt, at man gerne vil sælge det.

- Og jeg tror, at et selskab som Hamburg Süd har fået øjnene op for, at det er svært at have en langsigtet forretningsplan i den her industri med den størrelse, selskabet har i dag, siger Morten Imsgard.

Flere andre store aktører har allerede deltaget i en del konsolideringer de seneste par år, hvorfor senioraktieanalytikeren mener, at det er oplagt, at Maersk Line afsøger mulighederne ved, at der er et selskab, der er er villig til at sælge.

- Maersk Line vil gerne deltage i den konsolidering, der foregår i industrien. Og det har selvfølgelig en interesse i at blive ved med at fastholde dets lederposition og blive ved med at være den største i den her industri, siger Morten Imsgard.

- Maersk Line har jo været åben omkring, at det gerne vil det her, konstaterer han.

/ritzau/FINANS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.223