23948sdkhjf

Farvel til kæmpe kulkran

De store, gule kulkraner på Asnæsværkets havn bliver revet ned og fjernet på grund af dalende kulforbrug og stigende produktion af vedvarende energi
Siden 1984 har de to store kulkraner losset mange millioner tons kul på Asnæsværket. Nu er det slut. Sidste uge i oktober begynder arbejdet med at fjerne kulkranerne.

De to store kulkraner er overflødiggjort af, at Danmarks elforbrug i stigende grad bliver dækket af el produceret på vedvarende energi som vind, sol og biobrændsel.

”Fremover vil der være mindre eller ingen drift på de kulfyrede kraftværksblokke på værket, og derfor vælger vi at fjerne kulkranerne,” siger Niels Christian Kjær, Regionschef i Dong Energy.

Kraftigt reduceret kulforbrug
De to kulkraner er begge 60 meter høje og kan hver løfte 32 tons kul ad gangen. Den slags kapacitet er der ikke længere brug for. I december 2015 fik Asnæsværket derfor en mobilkran og et nyt transportsystem som erstatning for de to kulkraner. Den nye mobilkran og det nye transportsystem passer bedre til det nuværende behov, hvor det primært er blok 2, der kører.

De to store kulkraner blev bygget til at kunne servicere fem kraftværksblokke, og med det faldende kulforbrug på Asnæsværket kan det derfor bedre svare sig med et mindre og mere fleksibelt system.

”At kulkranerne fjernes er et led i tilpasningen af Asnæsværket til det fremtidige marked. Udover det kraftigt dalende kulforbrug kræver de vedligeholdelse, og det er endnu en grund til, at de nu bliver fjernet,” forklarer Niels Christian Kjær.

Bæredygtig behandling af materialerne
Med nedrivningen af kulkranerne vil der naturligvis være en hel del materiale, der ikke længere skal bruges. Det materiale, kranerne er lavet af, går dog ikke til spilde. Alle dele bliver nemlig kildesorteret og genbrugt.

”Det er vigtigt, at kranerne bliver demonteret ordentligt og forsvarligt, og at behandlingen af det brugte materiale sker på en bæredygtig måde. Alt bliver sorteret og genbrugt – lige fra kabler til elektronik – og det hele foregår med en certificeret samarbejdspartner,” siger Niels Christian Kjær.

En flydekran vil nedtage kranerne og lægge dem på land i Asnæsværkets kulgård, hvorefter de bliver skilt ad ved hjælp af en gravemaskine med en påmonteret jernsaks. Arbejdet forventes at tage to uger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093