23948sdkhjf

Europæiske feedere kan tilføje 250 mio. dollars i skjulte værdier

Maritim analyse: Seaintel har publiceret et whitepaper om det europæiske feedermarked. Heri er fokus på, hvad der bedst kan betegnes som de skjulte værdier, der ligger i feeder-aktiviteter.
Normalt har analyser af shippingmarkeder fokus på den traditionelt sete værdi i forbindelse med større skibe, højere brændstofeffektivitet eller omkostninger ved havnekald. Men dette er kun ét aspekt af den samlede værdi. Seaintels analyse viser en ”skjult” værdi-mængde, som er lige så stor som den traditionelle værdi og løber op i en kvart milliard dollars om året.

Hemmeligheden ligger i at analysere og måle effekten af varierende efterspørgsel, ubalancer, pålidelighed og risikoeksponering.

Seaintels CEO, Alan Murphy, udtaler: ”I en industri, som er under stort omkostningspres, er det vigtigt, at alle de involverede parter forstår den værdi, som er tilgængelig. Vores erfaring er, at operatører, store som små, er rigtig gode til at beregne den traditionelle værdi i forhold til operationsomkostninger. Men vi ser også, at stort set ingen bemærker den værdi, som ligger ”gemt” i statistiske svingninger. Vores undersøgelse af dette viser meget tydeligt, at denne skjulte værdi er lige så vigtig som de traditionelle operationelle udgifter. Med andre ord kan en operatør, som fokuserer på de synlige operationelle besparelser, have et nettotab, når den negative værdi forbundet med efterspørgselsudsving regnes med.”

Varierende efterspørgsel

Eksempelvis vil en operatør aldrig have nøjagtigt lige stor efterspørgsel hver uge. Det betyder, at skibene nogle uger vil sejle uden at være fyldt op, hvilket giver et værditab. Andre uger vil der være et overskud af gods, som enten skal transporteres ad alternative veje eller må vente til senere, og dette giver også et værditab.

Et andet eksempel er punktlighed. Når et deepsea-skib ankommer forsinket, hvilket de gør jævnligt, bliver antallet af tilgængelige feeder-services kritisk i forhold til at begrænse tabet i godsværdi. I ekstreme tilfælde kan et deepsea-skib, som er forsinket en dag, resultere i syv dages forsinkelse for feeder-lasten, hvis der kun er én ugentlig feeder-mulighed.

Seaintelligence Consultings CEO, Lars Jensen, siger: ”Med forøget netværkskompleksitet følger også forøget kompleksitet i forståelsen af det fulde omkostningsbillede. Analysen anbefaler ikke en specifík fremgangsmåde for deepsea-operatører, men den peger på, at ved at fokusere på de traditionelle operationsomkostninger kan operatørerne gå glip af en betydelig værdi.

Seaintels whitepaper kan downloades på http://www.seaintel.com

Oversat og redigeret af Lene S. Haagh

Fakta Seaintel Maritime Analysis
Analyseselskabet Seaintel Maritime Analysis udfører markedsanalyse inden for containershipping-industrien og leverer informationer og analyser til parter i alle container-shippingsegmenter, herunder feederindustrien.
Seaintel udsender rapporter, udfører analyser og deltager på konferencer og andre events.

Kilde: Seaintel
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062