23948sdkhjf

Oliebesparende BOB-systemer ud på 12 skibe hos Maersk Tankers

DRIFTSOPTIMERING: Maersk Tankers forventer store besparelser i smøreoliebudgettet med Maersk Fluid Technologys Blending-On-Board-system udrullet på 12 skibe allerede i år.
12 tankskibe fra Maersk Tankers’ flåde skal i den kommende tid have retrofittet Sea-Mate-systemer til optimering af smøreoliesammensætningen i hovedmaskineri. En installation, der vil kunne spare mellem 25 og 40 procent på smøreolien.

Sea-Mate er udviklet af Mærsk-datterselskabet Maersk Fluid Technology, hvorfor der er tale om en inhouse-ordre, og installationen kommer til at ske mens skibene er i drift.

Maersk Fluid Technology oplyser, at der er tale om en ny version af systemet Blending-On-Board, eller bare BOB, som er målrettet medium-størrelse totakts-maskineri med cylinderboringer i størrelsesspektret fra 580 til 620 millimeter.

40 procent reduktion af smøreolieforbruget

Maersk Tankers planlægger, at retrofitte de 12 skibe med BOB-systemeterne i løbet af 2016. De konkrete skibe er leverede i perioden mellem 2005 og 2008. 10 af skibene har Wärtsiläs RTA og RT-Flex-motorer, mens to har maskineri fra Man Diesel & Turbo.

”Med den fleksibilitet, B1000 BOB-systemet giver, kommer vi til at kunne matche vores cylinder smøreolie til bunkerens svovlsammensætning. Det kan give os en 40 procent reduktion af smøreolieforbruget, en renere hovedmotor samt mindst 0,5 procent bunkerbesparelser på både vores Man Diesel og Wärtsilä-maskinerier – ligesom vi også fremadrettet er fleksible over for kommende smøreolie-udfordringer,” siger Tommy Thomassen, CTO hos Maersk Tankers.

De 12 konkrete skibe hos Maersk Tankers, der i løbet af 2016 skal retrofittes med BOB-systemet er leverede i perioden mellem 2005 og 2008. 10 af skibene har Wärtsiläs RTA og RT-Flex-motorer, mens to har maskineri fra Man Diesel & Turbo.

Læs også:
Hvordan sparer BOB på smøreolien
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174