23948sdkhjf

Skibsrederne afviser en EU-ophugningslicens

Det kan skabe internationale gnidninger, hvis forslag om EU-ophugningslicenser føres ud i livet.
Den europæiske rederiorganisation ECSA og den internationale shippingorganisation ICS repræsenterer over 80 procent af verdens handelsflåde. De to organisationer afviser ideen om en ophugningslicens for skibe, som konsulenter har udarbejdet for Europa-Kommissionen. Det skriver World Maritime News.

Ifølge ECSA kan det skabe seriøse problemer med EU’s handelspartnere, hvis forslaget føres videre. Det gælder bl.a. Indien, Kina, Japan og USA.

ECSA tilføjer, at forslag om, at alle skibe, uafhængigt af flag, skal betale for EU-ophugningslicenser, når de kalder europæiske havne, vil underminere IMO’s (International Maritime Organization) indsats for at forbedre arbejds- og miljømæsige forhold i udviklingslande, hvor de fleste ophugningsværfter findes.

En krænkelse af det internationale samfund

Ifølge et forslag vil de penge, som gæstende skibe skal betale til en foreslået EU-fond, også selvom disse skibe ikke sejler under europæiske flag, først blive returneret ved slutningen af et skibs levetid. Dette vil typisk være mange år senere, når skibet sandsynligvis har fået nye ejere, og kun på betingelse af, at skibet ophugges på et værft, som er godkendt af Europa-Kommissionen. Forslaget er til overvejelse hos kommissionen.

”Etableringen af sådan en fond vil være en krænkelse af det internationale samfund, som har vedtaget Hongkong-konventionen om ophugning af skibe, hvis standarder allerede er inkorporeret i lignende EU-regler,” sagde ECSA’s generalsekretær, Patrick Verhoeven.

ECSA og ICS udtaler, at EU bør koncentrere sine kræfter om at få EU’s medlemslande til at ratificere IMO’s Hongkong-konvention. Og EU bør anerkende det arbejde, ophugningsværfter i Asien gør for at blive certificeret efter IMO’s standarder.

Kilde: World Maritime News

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103