23948sdkhjf

Karstensens Skibsværft lander ny stor trawler-ordre

NYBYGNING: Karstensens Skibsværft nu oppe på 13 nybygningsordrer med bestilling af ny 50-meter kvotetrawler i helt nyudviklet design, der skal sætte fokus på fornyelsen af den danske trawlerflåde.
Partrederiet Lingbank i Hanstholm har bestilt en ny 49,95 m trawler til godt 120 mio. kroner hos Karstensens Skibsværft A/S. Fartøjet skal leveres Januar 2019, og skal afløse rederiets nuværende trawler, der også bærer navnet ’Lingbank’. Med den nye ordre er Karstensens Skibsværft oppe på i alt 13 igangværende nybygningsordrer.

Nye ’Lingbank’ meldes udviklet i et helt nyudviklet design, hvor der sættes fokus på skibseffektivitet, enkle arbejdsgange og ikke mindst sikkerhed. Indretning og arrangement er optimeret og skræddersyet til rederiets ønsker og krav.

Det er værftets håb, at det nye fartøj vil kunne skabe interesse for udskiftning af andre skibe i den aldrende danske industrifiskerflåde. Værftet har med held således kunnet gå ind og styrke andre landes trawlerflåder på den konto.

Eget design

I lighed med de allerfleste af værftets øvrige nybygninger er også den nye ’Lingbank’ således af eget design. Det skal gerne sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klart afgrænsede ansvarsområder. Projekteringen er sket i meget nært samarbejde mellem rederi og værft, melder director og skibsingeniør Kent Damgaard fra Karstensens Skibsværft til Søfart.
Bag rederiet står Fiskeskipper Benny Rasmussen og familie. Sønnerne Jens og Jonas Rasmussen er partredere og besætning ombord på ’Lingbank’. Sønnerne Jeppe og Johs er tilknyttet rederiets aktiviteter på landsiden. Rederiet har base i Hanstholm.

Rederi og byggeværft har en lang historie sammen. Således forlængede Karstensens Skibsværft A/S i 1997 første ”Lingbank”. Begge parter har derfor haft en positiv indgangsvinkel til en konstruktiv dialog, med det klare mål, at komme overens om en kontrakt.

Det nye fartøj vil blive udrustet med kraftige wincher, kraner etc. Fremdrivningsanlægget er baseret på en økonomisk hovedmotor fra MAN Diesel & Turbo på 2920 kW. Propelleren vil blive optimeret for maksimal trækkraft til trawlfiskeri og samtidig gode fri sejlads egenskaber.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093