23948sdkhjf

Flere passagerer, færre julegaver og en stigning i godsomsætning

Godsomsætningen i 3. kvartal for de større havne ligger på 21 mio. tons gods. Det er en stigning på 9,3 procent i forhold til 3. kvartal 2014. Fremgangen skyldes især mineralske olieprodukter.

Fremgangen på gods på 9,3 procent drives af bl.a. mineralske olieprodukter, hvor der er en stigning på hele 68,9 procent. Denne fremgang er primært drevet af, at der er kommet nye havne med i opgørelsen hos Danmarks Statistik. Det drejer sig om Inter Terminals i Asnæs, Stignæs og Ensted.

Kul fortsætter derimod med at falde – en nedgang i forhold til 3. kvartal 2014 på 27,3 procent. Råolien stiger med 7,1 procent i samme periode, men trenden med fald i de traditionelle fossile brændstoffer er dog samlet set faldende. Siden 2007 er kul faldet med 60,4 procent og råolie med 36,6 procent.


”Ser vi på den samlede godsmængde siden 2007, kan vi trods en generelt faldende tendens spore en vis udjævning siden 2014. Fra 2013 til 2014 så vi en fremgang på fem procent i den samlede godsomsætning for alle havne.

Derfor er det også positivt, at vi ser en stigning fra 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015, og 2015's første tre kvartaler ligger 11,6 procent højere end i 2014. Danske Havne afventer tal for hele 2015 med håb om, at trenden fortsætter, og kurven er knækket,” udtaler direktør Gitte Lillelund Bech, Danske Havne.


Bad Santa

Hvor der i 3. kvartal 2014 kunne spores en markant fremgang i containergods – en glædelig nyhed for julegave-glade danskere – er der i år nærmere tale om en Bad Santa. Det er ikke containerne, der driver fremgangen.

Her er tale om et fald på 6,7 procent fra 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015. Aarhus og Kalundborg havne holder som de eneste fast i en lille stigning, mens resten af de havne, der tager containere, må notere faldende omsætning.  


12 mio. passagerer gik om bord på en færge i dansk havn i løbet af 3. kvartal 2015. Det er en stigning på to procent sammenlignet med 3. kvartal sidste år. Det er udenrigsruterne, der oplever fremgang – hvor det igen er ruterne til Tyskland, der trækker fra med en stigning på seks procent. Faldet i øvrige ruter på 49 procent skyldes især lukningen af ruten mellem Esbjerg og Harwich. På indenrigsruterne var passagertallet uændret i forhold til 2014.


Kilde: Danske Havne

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078