Stigende tørlast-indeks er ikke det store vendepunkt
De peger dog på, at tørlastmarkedet klarede sig relativt godt igennem det kinesiske nytår, der traditionelt er en død periode. Og at der videre er flere tegn på initiativ og råvarebehov i Kina. Men disse positive tegn sættes ifølge analytikerne i skyggen af den reelle udbuds- og efterspørgselssituation på tonnagesiden. Og den er ikke tryg godnatlæsning for tørlastoperatørerne.
Her skal man skaffe laster til rekordhøje antal bulkere i drift på 9.484 enheder, og selv om der skrottes en pæn mængde, så opvejes det stadigt af, at der tilflyder markedet for mange nye skibe. Og det huler konstant enhver midlertidig gevinst ud. F.eks. melder Bloomberg Intelligence, at dagsprisen for en capesize-enhed nu har svunget sig op til ca. 6.000 dollars om dagen. Men det er stadigt ca. 1.000 dollars under de gennemsnitlige daglige operationsomkostninger for en sådan enhed. Og med stadigt flere nye skibe i sigte vil det billede ikke ændre sig til det gode.
Kilde: Bloomberg