Stor interesse for ”Blå” MBA-legat
Et velbesøgt informationsmøde for kommende MBA-aspiranter gjorde det klart, at der skal arbejdes hårdt.
Konferencelokalet for onsdagens informationsmøde, arrangeret af Den Danske Maritime Fond, var stuvende fyldt, og de sidst ankomne var nødsaget til at stå langs væggene.
Informationsmødet om det maritime MBA-legat havde prominente talere på programmet, og flere af indlægsholderne lagde vægt på, at nok er det attraktivt at søge om et MBA-legat, men legatet forpligter. Der skal arbejdes benhårdt og fokuseret for at komme godt igennem det et- eller toårige forløb.
I formand for Den Danske Maritime Fond Knud Pontoppidans velkomst blev de overordnede rammer lagt, og det blev fremhævet, at dette er en unik mulighed for, at talentfulde danske shippingfolk kan få finansieret et MBA-forløb på nogle af verdens bedste universiteter.
Efterfølgende gik fondens administrator Carsten Melchiors ned i detaljen og pointerede vigtigheden af, at legatansøgerne grundigt har gennemtænkt, hvorfor de er villige til at studere intensivt for en længere periode, og om familien og virksomheden har samme forståelse.
Arrangementet bød også på indlæg fra tidligere MBA-studerende, som delte ud af deres erfaringer, samt indlæg om virksomhedernes forventninger til fremtidens medarbejdere og behovet for videreuddannelse.
Disse indlæg blev leveret af Bill Allen, Senior Vice President for Group Human Resources i A.P. Møller-Mærsk og ved Tommy Thomsen, CEO for Nordic Tankers.
Sidste taler var Torben Juul Andersen fra CBS, der som afslutning på indlæggene fik forsikret kommende MBA-studerende om, at selv om der skal knokles og fokuseres, vil der også være tid til socialt samvær.
Den Maritime MBA har et budget på omkring 25 millioner, og fonden forventer at kunne udbyde op til 100 MBA-legater over de kommende fem år.