Allersidste skib fra Odense Staalskibsværft
Tredje og sidste fregat, og dermed uigenkaldeligt sidste nybygning fra Odense Staalskibsværft, leveres i dag.
I dag leverer det nu lukkede Odense Staalskibsværft sit sidste skib. Det sker, når Forsvarets Materieltjeneste senere i dag formelt overtager »Niels Juel«, der er den sidste af tre fregat-nybygninger i Iver Huitfeldt-klassen. »Niels Juel« overtages først af Søværnet, når det er sømilitært fuldt udrustet. Foreløbigt er det dog ikke bevilget penge til at bemande den tredje og sidste fregat.
Sidste kommercielle nybygning fra Odense Staalskibsværft blev leveret for en uge siden, hvor et selskab under Pacific Basin tog levering af ro/ro-nybygningen »Bering Strait« (byggenummer 234). »Bering Strait« er ottende skib i en serie bygget på licens fra FSG-værftet i Flensburg. Også »Bering Strait« har ikke umiddelbart udsigt til øjeblikkelig beskæftigelse. Her er der dog ikke tale om manglende statslige bevillinger, men derimod et meget svagt ro/ro-marked. »Bering Strait« vil derfor formenlig gå direkte til oplægning i England i lighed med syvende enhed i serien »Strait of Magellan«.
»Bering Strait« blev færdigbygget inden for terminen i kontrakten, men kontrahenten valgte at betale Odense Staalskibsværft for at forestå en varm oplægning af nybygningen i Fredericia inden en udsat formeld overtagelse kunne finde sted.
Sidste kommercielle nybygning fra Odense Staalskibsværft blev leveret for en uge siden, hvor et selskab under Pacific Basin tog levering af ro/ro-nybygningen »Bering Strait« (byggenummer 234). »Bering Strait« er ottende skib i en serie bygget på licens fra FSG-værftet i Flensburg. Også »Bering Strait« har ikke umiddelbart udsigt til øjeblikkelig beskæftigelse. Her er der dog ikke tale om manglende statslige bevillinger, men derimod et meget svagt ro/ro-marked. »Bering Strait« vil derfor formenlig gå direkte til oplægning i England i lighed med syvende enhed i serien »Strait of Magellan«.
»Bering Strait« blev færdigbygget inden for terminen i kontrakten, men kontrahenten valgte at betale Odense Staalskibsværft for at forestå en varm oplægning af nybygningen i Fredericia inden en udsat formeld overtagelse kunne finde sted.