"Shipping-prisstigninger er ulogiske"
EVO mener, at de næsten universelle prisstigninger mellem Asien og Europa skal granskes
Prisstigningerne på fragt mellem Asien og Europa sætter sig ud over udbud og efterspørgsel.
Det mener den hollandske skibsfartsorganisation EVO, der, ifølge ifw-net.com, mener de næsten universelle prisstigninger er ulogiske, og bør granskes af de europæiske myndigheder.
IFW har tidligere rapporteret, at blandt andet Orient Overseas Container Line vil hæve fragtraterne med 200 dollars pr. container fra Nordeuropa til Asien fra 15. februar, mens Hapag-Lloyd har meddelt en stigning på 750 dollars pr. TEU fra Østasien til Europa fra 1. marts. Samtidig planlægger Maersk at hæve priserne på Asien-Europa-linjen med 775 dollars fra 1. marts, hvilket EVO forklarer, er en prisstigning på næsten 100 procent.
Prisstigninger, som EVO ikke mener virksomhederne kan retfærdiggøre i den nuværende markedssituation.
”Shippingfirmaerne kender markedet ud og ind. Der er nu et alt for stort udbud af fartøjer, i forhold til mængden af varer der skal transporteres, hvilket normalt ville føre til at markedspriserne ville falde. Når firmaerne i stedet hæver priserne i en sådan markedssituation, så er der noget der ikke stemmer,” forklarer EVO til IFW.