23948sdkhjf

Bornholm vil tiltrække flere krydstogtskibe

Nyt netværkssamarbejde skal skaffe flere krydstogtsturister til Bornholm i erkendelse af, at en god geografisk placering ikke gør det alene.
Placeringen gør det ikke alene. For selv om Bornholm ligger strategisk godt i forhold til krydstogtsoperatørernes ruteplanlægning mellem København, Stockholm og St. Petersburg, der er de tre største krydstogtsdestinationer i Østersøen, bør der komme langt flere krydstogtsskibe til Bornholm, vurderer ny netværksgruppe på Bornholm.

Bornholm Cruise Network, der er navnet på den nye netværksgruppen udgøres af Rønne Havn, Destination Bornholm, skibsmæglervirksomheden Plum Møller og Skovgård, Klyngeudvikling Bornholm (v/ Væksthus Hovedstadsregionen og Business Center Bornholm).

Som et led i processen med at tiltrække flere krydstogtskibe afholdte Klyngeudvikling Bornholm i onsdags årets første såkaldte Klyngecafé under temaet Krydstogtturisme, og som inspirator var inviteret Direktør for Cruise Copenhagen Network og Cruise Baltic, Bo Larsen. Han understregede betydningen af krydstogtturisme og, at Bornholm har en enestående chance for at ride med på bølgen, hvis der satses på udvikling af produktet. Men udfordringen er en hård konkurrence i Østersøen, hvor der er mange destinationer på vejen til Skt. Petersborg, der vil gøre alt for at få skibene til at lægge til dér, i stedet for på Bornholm, blev det ligeledes understreget.

”Klyngecafeen var en succes. Rønne Havn’s ambitioner om at ville medvirke til at udvikle et tættere virksomhedssamarbejde om krydstogtsturismen er fantastisk godt for Bornholm. Allerede på de første indledende møder vi har haft med erhvervet, oplevede vi en stor opbakning til initiativet, ikke mindst fra de lokale handelsstandsforeninger. Og i dag fik vi også opbakning til samarbejdet fra øens attraktioner, events og kulturliv. Nu arbejder vi videre med forslagene til henholdsvis en 2012-plan og en 2013-plan”, siger Lars Albæk, leder af Klyngeudvikling Bornholm.

Og Paw Brylet, marketingchef på Destination Bornholm, fortsætter: ”Krydstogtturister er en anden slags gæster end vi er vant til, da de typisk kun er her en enkelt dag, og ikke stiller krav til overnatningsfaciliteter eller andet, der kendetegner de turister vi kender. Omvendt ved vi, at de i snit bruger 560 kr. til ture og indkøb på de destinationer de anløber, så det er noget vi kommer til at mærke, når vi går fra 18.000 gæster i 2011 til de forventede 45.000 gæster i 2012”, siger Paw Brylet, der har flere gode argumenter for, at krydstogtsgæsterne skal sikres en god oplevelse. ”Vi skal huske på, at krydstogtgæster ikke kun er interessante pga. de mange millioner kroner, som de lægger på Bornholm, de er også vigtige ambassadører for Bornholm. I første omgang fordi gæsternes oplevelse af Bornholm er med til at påvirke rederiets beslutning om de fortsat vil anløbe Bornholm. I anden omgang fordi deres oplevelse af Bornholm også smitter af på deres omgangskreds, hvor vi ved at mange vælger rejsemål ud fra de anbefalinger, de får af familie og venner”, tilføjer Paw Brylet.

Bornholm, først og fremmest Rønne Havn, er Danmarks næststørste krydstogthavn efter København. I 2011 var der 29 anløb af typisk små og mellemstore krydstogtskibe. I år forventes 51 anløb, bl.a. af det store post panamax skib Costa Pacifica med op til 4.000 passagerer. Østersøområdet er i dag sammen med Caribien og Middelhavet blandt de globalt set største og vigtigste markeder for krydstogter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078