23948sdkhjf

LNG-rederier intensiverer brugen af bevæbnede vagter

Ejere af LNG fartøjer ansætter i stigende grad bevæbnede vagter på deres skibe for at forhindre de potentielt katastrofale konsekvenser ved et piratangreb.
Endnu er ingen LNG-fartøjer blevet kapret af pirater, hvilket kan skyldes, at de sejler hurtigere end andre fartøjer, samt at de har et højt fribord, som gør boarding vanskeligere. Men et panel af eksperter på Informas LNG Shipping Conference i London udtaler samstemmende, at hvis det sker, er konsekvenserne katastrofale.

”Størrelsen og profilen af disse skibe ville betyde dollars for piraterne. Jeg ville blive overrasket, hvis løsesummen var mindre end 13 millioner USD,” udtaler Stephen Askins, der er partner i det internationale advokatfirma Ince & Co.
Han udtrykker samtidig bekymring om de sikkerhedsmæssige spørgsmål, hvis et gastankskib med f.eks. metangas skulle falde i hænderne på uerfarne pirater, der tilmed ofte er påvirket af khat.

Det er dog ikke problemfrit at have bevæbnede vagter på skibene. Udover at de er dyre, kan de udgøre en ekstra risici, hvis det kommer til kamp og en kugle rammer de store gastanke.

Kilde: Lloyd’s List
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078