DFDS og Royal Arctic Line stævnet i DIS-retssag
DFDS og Royal Arctic Line er stævnet i retssagen om reguleringen af nettolønningerne i DIS.
Uenigheden om skatten i DIS, går nu i retten. Det sker efter at Danmarks Rederiforening endeligt har afvist at løse tvisten ved en voldgift. Søfartens Ledere har indgivet stævning mod to medlemmer af Danmarks Rederiforening; DFDS og Royal Arctic Line.
"Det har taget tid at komme dertil, hvor vi er i dag, men det er rart, at sagerne nu er sat i gang hen imod en principiel afgørelse af denne vigtige sag. Vi glæder os til, for første gang, at se rederiernes juridiske argumenter for, hvorfor nettolønnen i DIS ikke skal reguleres, når skattesystemet i Danmark ændres så væsentligt, som det er tilfældet i disse år," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:
"Indtil videre har vi kun hørt argumenter om den generelle konkurrencesituation på verdensmarkedet, at de søfarende allerede har en god løn, og at rederiernes økonomier er trængte," siger han.
Retssag skal vende forhandlingsbordet
Fritz Ganzhorn ønsker samtidig at aflive myten om, at Søfartens Ledere med retssagerne skulle være ude på at få Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) og nettolønsordningen nedlagt.
"Det er overhovedet ikke det, det drejer sig om. Det handler derimod om at få retstilstanden vendt om, så det bliver klart, at nettolønnen i DIS skal reguleres, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Lykkes det, vil rederierne være nødt til at indgå i reelle forhandlinger om, hvordan skatteændringer skal implementeres i nettolønningerne for søfolk i DIS," siger han:
"Indtil nu har rederierne bare afvist at forhandle, og vores medlemmer – danske skibsofficerer i DIS – har mistet kompensationen for de skattelettelser alle andre danske lønmodtagere fik i 2010," siger Fritz Ganzhorn.
Han tilføjer, at retssagerne – ud over at vende forhandlingsbordet – også handler om penge til Søfartens Lederes medlemmer; Ligesom alle andre danskere, er de søfarende blevet pålagt nye afgifter og har fået reduceret deres fradragsmuligheder. Det skete som følge af den store skattereform ”Forårspakke 2.0” i 2010, men uden at de søfarende fik del i samme reforms skattelettelser.
Fakta
Statsstøtten til de danske rederier består i, at rederierne ikke betaler skat for deres medarbejdere i DIS. Danske søfolk aflønnes derfor med en såkaldt nettoløn, der svarer til det, der er tilbage af en almindelig løn, efter skat. Den skat rederierne således sparer, er for nylig opgjort af Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen til en værdi af 710 mio. kr. om året.