Store forventninger til DTUs sommerskole
Vigtig viden i forhold til f.eks. den kommende lovgivning fra IMO, siger seniorforsker.
DTU inviterer folk fra den maritime verden på kursus i august, og Hans Otto Holmegaard Kristensen, seniorforsker fra DTU, har store forventninger til kurset, fordi det efter hans mening kan give deltagerne stort udbytte.
”Kurset rummer så mange spændende muligheder, så der er virkelig noget at komme efter, ikke mindst i lyset af den kommende lovgivning fra IMO,” siger han.
DTU har gennem godt et år deltaget i et forsknings- og udviklingsprojekt, der kaldes ULYSSES. DTU deltager i projektet.
Samtidig har rederiet TORM været meget hjælpsomme og imødekomne ved at de har stillet deres skib TORM LILLY til rådighed for en række tekniske målinger og forsøg vedr. bl.a. propeller og motor. Skibet er nemlig forsynet med en stilbar Wärtsilä propeller samt en Wärtsilä motor og da netop Wärtsilä samtidig deltager som partner i ULYSSES projektet er det særdeles værdifuldt, at TORM LILLY således kan bruges som forsøgsskib.
Resultaterne bliver nu præsenteret fra den 20. til den 23. august i år på DTU, hvor der afholdes en ULYSSES Summer School.
På dette kursus, som blandt udbydes til PhD studerende, er der fokus på både teoretiske, men også mere praktisk orienterede problemstillinger i forbindelse med ”slow steaming” for at spare energi, men også for at mindske det såkaldte energi effektivitetsindeks, EEDI, som alle nye skibe skal have efter 1. januar 2013.
Man vil på kurset blive indført i både de teoretiske problemstillinger vedr. slow steaming, men også i de praktiske, idet flg. danske firmaer har givet tilsagn om at give forelæsninger/præsentationer:
• A. P. Møller-Maersk
• FORCE Technology
• Haldor Topsøe
• Knud E. Hansen
• MAN Diesel
For yderligere info om kurset, kontakt:
Kari Haugland, k.haugland@mat.dtu.dk