Norden: Underskud på 288 mio. USD
Pænt driftsresultat sejlet hjem, men en kraftig nedskrivning af flådens værdi sendte resultatet i minus
Driftsresultatet for halvåret landede dog pænt med et plus på 81 mio. USD, og det resultat er Norden ganske godt tilfreds med i lyset af de sløje markeder i både tank og bulk. Og forventningerne til året som helhed fastholdes da også til at havne på mellem 110 og 150 mio. USD (EBITDA). Investeringsporteføljen justeres derimod til at ville havne på mellem 80 og 100 mio. USD.
"Som forudset viser 2012 sig at være et udfordrende år for shippingbranchen. På den baggrund er jeg tilfreds med, at vi lever op til forventningerne og leverer et solidt driftsresultat og cash-flow. Jeg glæder mig samtidig over, at vi takket være en stærk økonomi er i stand til at udnytte de lave skibspriser til at investere i nye og mere brændstofeffektive skibe," siger adm. direktør Carsten Mortensen i en pressemeddelelse.
Norden har bestilt to handysize-skibe ved GSI-værftet i Kina – med option på yderligere fire enheder. Skibene er designet til at præstere et væsentligt lavere brændstofforbrug end sammenlignelige skibe i markedet. Norden forventer, at netop denne skibstype vil være attraktiv fremover, idet typen kun er repræsenteret i den globale ordrebog med fire procent mens antallet af skrottede skibe af samme type er på seks procent af den globale flåde – så her er altså sket en negativ flådetilvækst, hvilket er stik mod trenden i segmentmarkedet i øvrigt.
Ligeledes efter halvårets udløb har Norden så til gengæld afhændet to handysize-skibe (knap så miljøvenlige) med en gevinst på 42 mio. USD.
Hvad angår flåden er den ejede del af samme steget over halvåret, hvilket bl.a. har været med til at udløse den markante nedskrivning af den samlede flådes værdi med 300 mio. USD. Totalt steg antallet af skibe i kerneflåde til 99 enheder, hvoraf 17 er tankskibe og resten tørlastskibe. Dertil kommer i alt 135 indbefragtede skibe og 18 nybygninger i vente.
For året som helhed regnes der med at med lavere indtjening, idet man især hæfter sig ved, at tørlastmarkedet vil synke. Dels fordi der stadigt er udsigt til øget tilgang til den globale flåde. Dels fordi den katastrofale høst i USA ventes at påvirke markedet negativt, fordi eksporten af majs og soja vil falde mærkbart i forhold til normalen.