Den danske sømand: En uddøende race
Morten Bach, bestyrelsesmedlem i 3F, Sømændene, retter voldsom kritik mod et forslag om at øge antallet af studerende på hf-søfart.
Morten Bach skriver i et indlæg i dagbladet Politiken, at ”det er næsten tragikomisk at læse, hvordan direktør for rederiet Erria, Henrik N. Andersen, næsten bogstaveligt hælder saltvand ud af ørerne i bekymring over unge danske mænds og kvinders mangel på uddannelse og arbejdspladser.”
Morten Bach skriver, at ”danske rederier, siden 1988, da Folketinget vedtog loven om Dansk Internationalt Skibsregister, i stigende grad har benyttet sig af lovens diskriminering af danske fagforeninger og danske sømænd.”
”Det har medført, at der i danske skibe under dansk flag i dag næsten udelukkende sejler underbetalte udenlandske søfolk fra tredjeverdenslande, som udnyttes på vilkår, som er helt umenneskelige og ikke lever op til ILNO (FN) konventioner.”
Morten Bach skriver desuden, at ”rederidirektørens eget rederi, Erria, ikke bruger danske søfolk og har ikke gjort det i årevis.”
”Søfartsskoler og navigationsskoler i Danmark er nedlagt og lukket og er med støtte fra den danske stat og Det Blå Danmark flyttet til blandt andet Indien og Filippinerne,” og han fortsætter, ”dygtige danske søfolk har i årevis været henvist til ’bænken’ og en plads i samfundets skygge som arbejdsløse eller på overførselsindkomster på grund af redernes ubændige og ublu jagt på profit.”