25 Stena-færger på metanol i 2018
Med størstedelen af sine færgeruter placeret i de kommende ECA-områder, vil Stena Line anvende metanol som færgebunker.
Stena Line er gået sammen med en række partnere, heriblandt Wärtsilä og Gøteborg Havn, i et pilotprojekt, der skal få rederiets ro/pax-færge Stena Germanica, der sejler mellem Gøteborg og Kiel, til at kunne anvende metanol som bunker.
Projektet er støttet af EU’s Trans-European Transport Network (TEN-T)-program, og sker som et led i Stena Line’s omstilling af flåden til at kunne operere efter indførelsen Emission Control Areas (ECA) fra 2015.
På lang sigt er det Stena Line’s vision, at 25 af rederiets færger fra 2018 skal anvende metonal som drivmiddel.
Stena Line med hovedkvarter i Gøteborg er et af verdens største færgerederier med et vidt forgrenet rutenetværk i Skandinavien og omkring de britiske øer, og med størstedelen af ruterne placeret i de kommende ECA-områder. Samtidigt er Sverige et af de førende lande i verden i anvendelsen af metanol som brændstof, der bl.a. udvindes af cellulose-restprodukter fra landets store papirindustri.
Projektet er støttet af EU’s Trans-European Transport Network (TEN-T)-program, og sker som et led i Stena Line’s omstilling af flåden til at kunne operere efter indførelsen Emission Control Areas (ECA) fra 2015.
På lang sigt er det Stena Line’s vision, at 25 af rederiets færger fra 2018 skal anvende metonal som drivmiddel.
Stena Line med hovedkvarter i Gøteborg er et af verdens største færgerederier med et vidt forgrenet rutenetværk i Skandinavien og omkring de britiske øer, og med størstedelen af ruterne placeret i de kommende ECA-områder. Samtidigt er Sverige et af de førende lande i verden i anvendelsen af metanol som brændstof, der bl.a. udvindes af cellulose-restprodukter fra landets store papirindustri.