Rekordstor kornudskibning fra Fredericia Havn
Græsk bulkskib er sejlet fra Fredericia Havn med største kornafskibning i havnens historie.
Det græske skib, Prigipos, har fyldt godt på Fredericia Havn de seneste 13 dage. Skibet forlod Fredericia Havn lastet med 77.000 tons byg med destination mod Saudi Arabien. Dermed afsejlede den største enkelte kornladning til dato fra havnen, skriver Associated Danish Ports (ADP).
Eksportør på afskibningen til en værdi af ca. 140 mio. kr. var DLG, Danmarks største grovareselskab, mens Fredericia Shipping A/S stod for selv tillastingen af skibet på Fredericia Havn, der sammen med Nyborg og Middelfart havn udgør basen for ADP’s havnedrift.
Skib krævede stor vanddybde
Med en last af denne størrelse stak skibet dybt ved afsejling. Skibets maksimale dybgang er 14,70 m, og Fredericia Havn er den eneste havn i Danmark, hvor det er muligt at foretage en lastning i denne størrelse.
DLG havde desuden valgt Fredericia Havn, som udskibningshavn for denne store ladning, fordi DLG har et stort kornanlæg på havnen, hvorfra kornet blev dels lastet med bånd direkte fra lagrene på havnen. Dels blev Prigipos’ lastrum fyldt via ADP’s kraner med korn fra lastbiler, der løbende kørte foderbyg til havnen, gennemsnitlig 200 lastbiler pr. dag.
Nyrenoverede ADP kraner sikrede driftssikkerhed
ADP har netop investeret i opgradering af havnens portalkraner. De to kraner, der betjente den græske kornbåd, er renoveret med komplet ny el-udrustning og nye motorer. Dermed er driftssikkerheden optimal, og det er en vigtig faktor i alle operationer på havnen, og ikke mindst ved så store operationer, som 77.000 tons korn i én udskibning. Der er i forvejen tale om en længerevarende operation, og den er økonomisk afhængig af, at havnen kan levere den nødvendige krankapacitet uden driftsstop.
Opgraderingen af de to portralkraner er sket som del af en generel opgradering af krankapaciteten på Fredericia Havn, idet ADP i 2012 yderligere har investeret i en ny mobilkran til over 20 mio. kr. Når ADP renoverer maskinparken, vægter miljøvinklen naturligvis meget tungt. Således regner ADP fremadrettet med CO2 reduktion samt besparelser i drifts- og vedligeholdelsesudgifter.