23948sdkhjf

Megaskibe sætter pres på havne

De nye super post panamax'ere må være selektive
Med ankomsten af CMA CGM Marco Polo på scene - med sine 16.020 TEU i kapacitet - har snakken om de store containerhavnes kapacitet igen fået luft under vingerne. Spørgsmålet går på, om de diverse terminaler nu også kan håndtere de store skibe - og de endnu større, som Maersk Line sætter i fart fra næste år.
 
Foreløbigt har det fransk rederis nye behemoth dog klaret sin jomfrurejse i Nordeuropa uden de store problemer, og selv i Southampton, der har en snæver indsejling, meldtes om No Problems.
 
Problemet bliver dog mere evident, lyder advarende røster, efterhånden som der kommer flere af slagsen. Pointen er, at havnene i dag nok kan håndtere en eller flere "almindelige" post panamax'ere af gangen, men når skibene "forlanger" kraner, der kan nå 24 rows på tværs af skibene og kajplads til måske to - tre Triple-E typer får de problemer, lyder konklusionen.
 
Den havn i verden, der i dag har størst erfaring med de store skibe er Shanghai, der pt. håndterer 18 anløb om ugen af post panamax'ere. Totalt er der på verdensplan 51 havne, der står noteret som post-panamax-klare. Men det gælder altså ikke for super post-panamax'ere. Der er tallet væsentligt lavere. 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.489