Panama-Kanalen står foran nye udvidelser
Ankomsten af super post panamax'ere presser Panama.
Når Maersk Line næste år lader det første Triple-E containerskib rende ud på de i forvejen befærdede tradelanes er der kun kort tid til, at Panama Kanalen (2014) kan åbne sluserne for den store udvidelse til 5,3 mia, USD, der vil tillade nutidige post panamax'ere at passere.
Men bl.a. Triple-E-klassen vil ikke kunne smyge sig igennem, og det får nu den nyligt afgåede Comissioner for kanalen, Alberto Alemán Zubieta til at forudsige, at der kan forventes yderligere udvidelser af kanalen. Han understreger faktisk, at det vil blive tvingende nødvendigt for kanalen at tænke i en ny udvidelse allerede nu - små to år før den igangværende udvidelse er færdig.
Ganske vist skal f.eks. Triple-E-klassen sejle mellem Fjernøsten og Europa, men Zubieta forudsiger, at der vil opstå behov for, at samme størrelse skibe også skal kunne passere mellem Atlanterhavet og Stillehavet. Det er et simpelt om Economy of Scale benefits, som han påpeger.