Kulfiberfærge får medvind på finansloven
Nordjysk og skandinavisk projekt om anvendelse af letvægtsmaterialer i en ny generation af småfærger vandt politisk genklang.
Regeringen og Enhedslisten har netop øremærket 25 mio. kr. på finansloven til grønne maritime løsninger med fokus på blandt andet nye skibstyper.
Et direkte skulderklap til et kulfiberfærgeprojekt, som blandt andre MARCOD (Maritimt Center for optimering og Drift) og Danish Yachts i Skagen længe har arbejdet på, og som er på vej til at blive realiseret med en 1:1 færge på Næssund-overfarten mellem Thy og Mors.
Færger bygget i kulfiberkomposit rummer store økonomiske, miljømæssige og ikke mindst beskæftigelsesmæssige potentialer.
Ud af de 25 mio. kr. etableres en maritim omstillingspulje på 20 mio. kr. Puljen skal bruges til demonstrationsprojekter inden for tre områder, som vurderes at have et betydeligt beskæftigelsespotentiale.
Det er retrofit (miljø- og klimamodernisering) af eksisterende skibe, anvendelse af alternative brændstoffer og skibsbygning i nye letvægtsmaterialer som for eksempel komposit.
Idéen om en færge bygget i kulfiberkomposit som et billigere og grønnere alternativ til de traditionelle stålfærger, blev fremlagt af en delegation fra Frederikshavn Kommune og MARCOD i september for daværende Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn.
Adm. direktør i MARCOD, Niels Christensen glæder sig over, at regeringen har været lydhør overfor projektet, som rummer både økonomiske, beskæftigelsesmæssige og miljørigtige perspektiver.
”Det er meget visionært af politikerne at sætte dette på finansloven, og vi føler, at vi er blevet hørt. Vi har i Danmark mange ældre småfærger med en høj gennemsnitsalder, som står overfor at skulle udskiftes til et grønnere alternativ, så potentialet er stort. Fremstillingen af færger i kulfiberkomposit, som er både grønnere og billigere i drift, kan bringe Danmark i front på verdensmarkedet inden for nybygning af færger. Det er der rigtig mange potentielle arbejdspladser i, som er en del af sigtet for den nye pulje, som vi selvfølgelig vil indgive en ansøgning til,” siger Niels Christensen.
Erfaringerne omkring en færge bygget i kulfiberkomposit udspringer fra projektet ØKO-Ø-færgen, som er et projekt i det tværskandinaviske samarbejde MARKIS med støtte fra Den Danske Maritime Fond.
I tæt samarbejde med mindre specialistvirksomheder og forskningsinstitutioner i Danmark og Sverige, er der udarbejdet fire delanalyser, hvor man har sammenlignet Tunø-færgen på forskellige områder med en færge i kulfiberkomposit, som kan reducere vægten på færger betragteligt. Det er med til at halvere brændstofforbruget, der ikke blot vil spare penge hos rederier og kommunekasser, men samtidig halvere udslippet af drivhusgasser fra den enkelte færge, som dermed skåner miljøet.
Der er allerede planer i gang om den første 1:1 færge i kulfiberkomposit, der kan være i vandet om cirka to år. Det drejer sig om en ny Næssundfærge, der sejler mellem Thy og Mors, og som der nu bliver bedre mulighed for at realisere med tilskudspuljen fra finansloven.
Viggo Vangsgaard, der er formand for Mors-Thy Færge-fart samt teknik- og miljøformand i Morsø Kommune, ser mange fordele ved en letvægtsfærge i kompositmaterialer.
”Vi vil gerne være en grøn ø, som går forrest, og der var en kulfiberkompositfærge meget spændende. Den fremtidige drift i sådan en øko-færge er helt anderledes, end vi er vant til, og en billig drift er netop noget, som tiltaler os politikere. Samtidig er levetiden på sådan en færge meget længere, og man har reelt set flere år at afskrive på. Så selvom investeringen i at få bygget færgen er større end for en stålfærge, så vil merudgiften være tjent hjem i løbet af otte år," siger Viggo Vangsgaard.
Med i projektet er MARCOD, Niels Hjørnet Yacht Design, Coriolis AB, Aalborg Universitet, MARKIS, Erhvervshus Nord, Morsø Kommune, Thisted Kommune og Danish Yachts.
Det er Danish Yachts i Skagen, der har stor erfaring med nybygning i kulfiberkomposit, som skal bygge færgen. De har i mange år bygget luksus yachts og senest også serviceskibe til vindmølle-offshoreindustrien i et kulfiber-komposit-materiale. Og herfra uddyber Cheif Operating Officer Kristoffer Jensen.
”Vi bygger i kulfiberkomposit, der er meget stærkere end stål. Vi kan derfor opnå den samme styrke med mindre materiale og derfor bliver færgens vægt væsentligt lavere. Vi er en del af en meget lille gruppe af producenter, som kan bygge på denne måde og i den målestok. Det er en ny teknologi og nye materialer inden for kommerciel skibsbygning. Vi tror på, at det er et materiale, som er attraktivt for færgeindustrien, hvor der altovervejende bliver bygget i stål. Vi ser et meget stort vækstpotentiale, hvis vi kan udvikle brugen af kulfibermaterialet i den kommercielle verden," siger Kristoffer Jensen.
Den 23. januar 2013 afholder MARCOD i samarbejde med MARKIS en konference om billige grønne færger i kulfiberkomposit, som alternativ til stålfærger for alle interesserede.
Kilde: MARCOD
Læs også:
Et direkte skulderklap til et kulfiberfærgeprojekt, som blandt andre MARCOD (Maritimt Center for optimering og Drift) og Danish Yachts i Skagen længe har arbejdet på, og som er på vej til at blive realiseret med en 1:1 færge på Næssund-overfarten mellem Thy og Mors.
Færger bygget i kulfiberkomposit rummer store økonomiske, miljømæssige og ikke mindst beskæftigelsesmæssige potentialer.
Ud af de 25 mio. kr. etableres en maritim omstillingspulje på 20 mio. kr. Puljen skal bruges til demonstrationsprojekter inden for tre områder, som vurderes at have et betydeligt beskæftigelsespotentiale.
Det er retrofit (miljø- og klimamodernisering) af eksisterende skibe, anvendelse af alternative brændstoffer og skibsbygning i nye letvægtsmaterialer som for eksempel komposit.
Idéen om en færge bygget i kulfiberkomposit som et billigere og grønnere alternativ til de traditionelle stålfærger, blev fremlagt af en delegation fra Frederikshavn Kommune og MARCOD i september for daværende Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn.
Adm. direktør i MARCOD, Niels Christensen glæder sig over, at regeringen har været lydhør overfor projektet, som rummer både økonomiske, beskæftigelsesmæssige og miljørigtige perspektiver.
”Det er meget visionært af politikerne at sætte dette på finansloven, og vi føler, at vi er blevet hørt. Vi har i Danmark mange ældre småfærger med en høj gennemsnitsalder, som står overfor at skulle udskiftes til et grønnere alternativ, så potentialet er stort. Fremstillingen af færger i kulfiberkomposit, som er både grønnere og billigere i drift, kan bringe Danmark i front på verdensmarkedet inden for nybygning af færger. Det er der rigtig mange potentielle arbejdspladser i, som er en del af sigtet for den nye pulje, som vi selvfølgelig vil indgive en ansøgning til,” siger Niels Christensen.
Erfaringerne omkring en færge bygget i kulfiberkomposit udspringer fra projektet ØKO-Ø-færgen, som er et projekt i det tværskandinaviske samarbejde MARKIS med støtte fra Den Danske Maritime Fond.
I tæt samarbejde med mindre specialistvirksomheder og forskningsinstitutioner i Danmark og Sverige, er der udarbejdet fire delanalyser, hvor man har sammenlignet Tunø-færgen på forskellige områder med en færge i kulfiberkomposit, som kan reducere vægten på færger betragteligt. Det er med til at halvere brændstofforbruget, der ikke blot vil spare penge hos rederier og kommunekasser, men samtidig halvere udslippet af drivhusgasser fra den enkelte færge, som dermed skåner miljøet.
Der er allerede planer i gang om den første 1:1 færge i kulfiberkomposit, der kan være i vandet om cirka to år. Det drejer sig om en ny Næssundfærge, der sejler mellem Thy og Mors, og som der nu bliver bedre mulighed for at realisere med tilskudspuljen fra finansloven.
Viggo Vangsgaard, der er formand for Mors-Thy Færge-fart samt teknik- og miljøformand i Morsø Kommune, ser mange fordele ved en letvægtsfærge i kompositmaterialer.
”Vi vil gerne være en grøn ø, som går forrest, og der var en kulfiberkompositfærge meget spændende. Den fremtidige drift i sådan en øko-færge er helt anderledes, end vi er vant til, og en billig drift er netop noget, som tiltaler os politikere. Samtidig er levetiden på sådan en færge meget længere, og man har reelt set flere år at afskrive på. Så selvom investeringen i at få bygget færgen er større end for en stålfærge, så vil merudgiften være tjent hjem i løbet af otte år," siger Viggo Vangsgaard.
Med i projektet er MARCOD, Niels Hjørnet Yacht Design, Coriolis AB, Aalborg Universitet, MARKIS, Erhvervshus Nord, Morsø Kommune, Thisted Kommune og Danish Yachts.
Det er Danish Yachts i Skagen, der har stor erfaring med nybygning i kulfiberkomposit, som skal bygge færgen. De har i mange år bygget luksus yachts og senest også serviceskibe til vindmølle-offshoreindustrien i et kulfiber-komposit-materiale. Og herfra uddyber Cheif Operating Officer Kristoffer Jensen.
”Vi bygger i kulfiberkomposit, der er meget stærkere end stål. Vi kan derfor opnå den samme styrke med mindre materiale og derfor bliver færgens vægt væsentligt lavere. Vi er en del af en meget lille gruppe af producenter, som kan bygge på denne måde og i den målestok. Det er en ny teknologi og nye materialer inden for kommerciel skibsbygning. Vi tror på, at det er et materiale, som er attraktivt for færgeindustrien, hvor der altovervejende bliver bygget i stål. Vi ser et meget stort vækstpotentiale, hvis vi kan udvikle brugen af kulfibermaterialet i den kommercielle verden," siger Kristoffer Jensen.
Den 23. januar 2013 afholder MARCOD i samarbejde med MARKIS en konference om billige grønne færger i kulfiberkomposit, som alternativ til stålfærger for alle interesserede.
Kilde: MARCOD
Læs også: