23948sdkhjf

Nye forsikringsregler for passagerskibe

Nye regler skal sikre, at rederierne kan dække erstatninger ved passagerulykker. Fra nytår må en række danske passagerskibe ikke gå i fart uden et certifikat.
Ved årsskiftet træder nye regler i kraft om forsikring til dækning af erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer. De nye regler følger af EU-forordning nr. 392/2009 af 23. april 2009 (Athenforordningen) og af lov nr. 249 af 21. marts 2012 om ændring af bl.a. søloven, oplyser Søfartsstyrelsen.

Reglerne skal sikre, at rederierne har økonomiske muligheder for at dække erstatninger, når en passager kommer til skade eller mister livet i forbindelse med en skibsulykke.  
 
Reglerne træder i kraft ved årsskiftet. Herefter må en række danske passagerskibe ikke gå i fart uden et certifikat fra Søfartsstyrelsen. Certifikatet er bevis for, at skibet er forsikret.

Søfartsstyrelsen opfordrer derfor rederier, der har skibe i kategorierne A, B, C og D i international fart og danske passagerskibe i klasse A og B i national fart, til hurtigst muligt at ansøge om et certifikat.

Reglerne indebærer, at der skal tegnes forsikring for danske passagerskibe i klasse A, B, C og D i international fart og for danske skibe i klasse A og B i national fart. Forsikringen skal dække det erstatningsansvar for passagerskader, som følger af Athenforordningen nævnt oven-for. Der skal også tegnes forsikring for passagerskader, der opstår i forbindelse med krigs- og terrorhandlinger.
 
Disse passagerskibe må ikke gå i fart uden at have et certifikat om bord som bevis for, at der er tegnet forsikring.
 
Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095