23948sdkhjf

Genåbning af Limfjordsbro udskudt

Polsk svejseentreprenør fyret efter fund af nye fejl
Det har ikke vist sig som et heldigt valgt af hovedentreprenøren MT Højgaard, at man hyrede det polske firma Tarkon til at stå for svejsearbejdet i forbindelse med retableringen af Limfjordsbroen efter påsejlingen sidste år.
 
Da de nye elementer til broen (produceret af Tarkon) blev leveret i efteråret, blev der fundet fejl ved svejsningerne, og nu har nye test i forbindelse med den såkaldte blæserensning - forud for malerarbejdet - påvist, at der stadigt er problemer med kvaliteten. Derfor har MT Højgaard sendt Tarkon på porten og hyret to nordjyske firmaer ind til at forestå finishen i stedet. Det gælder firmaerne Fuglsang og Nordjysk Stål.
 
De nye forsinkelser betyder, at det fortsat er uklart, hvornår Limfjordsbroen igen vil være operationsdygtig som jernbanebro.
 
Det ærgrer naturligvis BaneDanmark, der således fortsat må benytte busser i det nordjyske til erstatning for  togdriften. BaneDanmark skal i øvrigt også til at slås juridisk med rederiet bag fragtskibet Ramona, der påsejlede broen. Rederiet mener således, at man, bl.a. ud fra Havarikommissionens konklusioner, kan konkludere, at påsejlingen var "broens" fejl. Og man søger derfor erstatning for den tort og svie, skibet blev pådraget.
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078