Reminiscens fra Scandinavian World Cruises slut i DFDS
Historisk navne-suffiks forsvinder fra DFDS, når København – Oslo-færge i næste uge forlader polsk værft efter dokning.
14. januar agterudsejler DFDS’ sidste passagerfærge ”… of Scandinavia” suffikset til fordel for det nye ”Seaways”, som sammen med den mørkeblå skrogfarve og det re-designede malteserkors, efterhånden er ved at være fuldt implementeret gennem rederiets passager- og ro/ro-flåde.
Det sker, når København – Oslo-færgen Crown of Scandinavia skifter navn til Crown Seaways under sin planlagte dokning i Gdansk, som finder sted frem til midten af uge 3.
Således er Crown Seaways, fuldt opdateret, tilbage mellem de to nordiske hovedstader fra 18. januar.
Det hvide skrog og den hvide skorsten med de tre blå skråtstilte striber, som Crown of Scandinavia smed på Fayard i september 2011, har eksisteret i DFDS’s passagerdivision siden 1983.
Farveskemaet blev oprindeligt introduceret med cruise-færgen »Scandinavia«, der blev trukket hjem fra DFDS’ kuldsejlede projekt med Scandinavian World Cruises i USA.
Den 26.700 brt. store Scandinavia blev i stedet indsat på København-Oslo. Her introducerede skibet ikke alene et nyt farveskema, men også det cruise-færge-koncept, rederiet stadig opererer mellem de to hovedstader i dag.
Endelig var det indsættelsen af Scandinavia i 1983 på Oslo-ruten som efterfølgende inspirerede til navngivningstraditionen med ”.. of Scandinavia” som suffiks på de konventionelle natfærger samt senere igen i en periode til markedsføringsnavnet Scandinavian Seaways.
Helt aktuelt skifter ro/ro-skibet Tor Botnia i dag også navn i henhold til den nye navnetradition, og bliver således Botnia Seaways.
Tilbage er så lo/ro-palleskibet Lysbris, der ikke overraskende kommer til at hedde Lysbris Seaways. Og sidst, men ikke mindst den, den nuværende Englandsbåd i form af ro/pax-færgen Dana Sirena. Denne ventes ifølge DFDS at skifte navn 14. marts i år. Dermed forsvinder endnu et historisk navn ud af DFDS’ historie – denne gang præfikset ”Dana”.
Det sker, når København – Oslo-færgen Crown of Scandinavia skifter navn til Crown Seaways under sin planlagte dokning i Gdansk, som finder sted frem til midten af uge 3.
Således er Crown Seaways, fuldt opdateret, tilbage mellem de to nordiske hovedstader fra 18. januar.
Det hvide skrog og den hvide skorsten med de tre blå skråtstilte striber, som Crown of Scandinavia smed på Fayard i september 2011, har eksisteret i DFDS’s passagerdivision siden 1983.
Farveskemaet blev oprindeligt introduceret med cruise-færgen »Scandinavia«, der blev trukket hjem fra DFDS’ kuldsejlede projekt med Scandinavian World Cruises i USA.
Den 26.700 brt. store Scandinavia blev i stedet indsat på København-Oslo. Her introducerede skibet ikke alene et nyt farveskema, men også det cruise-færge-koncept, rederiet stadig opererer mellem de to hovedstader i dag.
Endelig var det indsættelsen af Scandinavia i 1983 på Oslo-ruten som efterfølgende inspirerede til navngivningstraditionen med ”.. of Scandinavia” som suffiks på de konventionelle natfærger samt senere igen i en periode til markedsføringsnavnet Scandinavian Seaways.
Helt aktuelt skifter ro/ro-skibet Tor Botnia i dag også navn i henhold til den nye navnetradition, og bliver således Botnia Seaways.
Tilbage er så lo/ro-palleskibet Lysbris, der ikke overraskende kommer til at hedde Lysbris Seaways. Og sidst, men ikke mindst den, den nuværende Englandsbåd i form af ro/pax-færgen Dana Sirena. Denne ventes ifølge DFDS at skifte navn 14. marts i år. Dermed forsvinder endnu et historisk navn ud af DFDS’ historie – denne gang præfikset ”Dana”.