23948sdkhjf

Russisk styrmand glemte at dreje

Søndag aften havde coasteren Sunny Maria kurs mod den nordsjællandske kyst. En opmærksom lods alarmerede Søværnets Operative Kommando og forhindrede grundstødning.
Søndag aften klokken 19:10 modtog Søværnets Operative Kommando et opkald fra en bekymret lods. Lodsen befandt sig på et skib i nærheden af coasteren Sunny Maria og kunne se, at skibet havde kurs direkte mod den nordsjællandske kyst ved Rågeleje.

”Vi kaldte coasteren via Lyngby Radio og kunne se, at den ændrede kurs, men vi hørte intet,” fortæller chef for Joint Operation Center ved Søværnets Operative Kommando, orlogskaptajn H. C. Iversen.

Først klokken 19:26 lykkedes det at få kontakt til coasteren, hvis russiske styrmand oplyste, at han ”glemte at dreje”. Styrmanden talte snøvlende og uklart, hvorfor SOK kontaktede Nordsjællands Politi, der sendte sit maritime undersøgelseshold og Marinehjemmeværnet ud for at tale med besætningen.

”På Sunny Maria forsøgte politiet at få både skibets kaptajn og styrmand til at puste i et alkometer, men ingen af dem var i stand til det,” fortæller orlogskaptajn H. C. Iversen.
Sagen endte med, at kaptajnen blev anholdt og sigtet for spiritussejlads, oplyser Søværnets Operative Kommando.

Reefer/coasteren Sunny Maria er på 1.424 t.dv., er russisk-ejet og opereres af selskabet ShipDeal Corp. med adresse i Kaliningrad. Den russiske kaptajn på Sunny Maria blev mandag idømt 30 dages ubetinget fængsel med efterfølgende udvisning af Danmark.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078