Verdens største færgehjemmeside lukket
Den svenske færge- ro/ro- og passagerskibshjemmeside Fakta om Fartyg samlede både maritime professionelle og skibsinteresserede hobbyfolk, men det enorme referenceværk blev til sidst for arbejdskrævende som hobby for ophavsmanden.
”Hjemmesiden er simpelthen blevet for stor at arbejde med - så jeg har ikke mere den tid, der skal til for at vedligeholde den,” forklarer Fakta om Fartyg’s skaber og webmaster Micke Asklander til Søfart.dk.
Han understreger dog, at alt indholdet fra serven er gemt til et muligt fremtidigt projekt.
Stockholmeren Micke Asklander har siden 1997, hvor den konstant voksende hjemmeside kom online for første gang, også skulle passe både familieliv og et krævende fuldtidsarbejde.
Og tallene for Fakta om Fartyg giver et klart billede af den stigende udfordring, det tidsmæssigt har været at vedligeholde hjemmesiden.
Fakta om Fartyg var til sidst oppe på at indeholde omfattende aktuelle og historiske data på 5.700 individuelle skibe, primært færger, ro/ro-skibe og krydstogtskibe. De mange skibe var illustrerede med omkring 27.000 fotos. Dertil kom cirka 13.200 interiør- eller værftsbilleder samt utallige generalarrangementer.
Det gennemsnitlige antal daglige besøgende lå på ca. 4.000. Besøgsstatistikkerne viste samtidigt, at Fakta om Fartyg, demografisk set, formåede at appellere til både hobbyfolket - med interesse i passagerskibe og i søfart – samt de professionelle.
Således var mange af de besøgendes IP-adresser hjemhørende hos rederier. Noget, der både viste hjemmesidens værdi som referenceværktøj, men også, at veneration for søfart faktisk er vidt udbredt, også hos folk, som arbejder i den maritime branche til dagligt.
Fakta om Fartyg slog oftest sine egne besøgsrekorder, når det skete katastrofer eller ulykker i færge- og krydstogtsbranchen. F.eks. da pilgrimsfærgen Al Salam Boccacio 98 brændte og sank i Rødehavet 2006, hvilket på dagen bragte besøgstallet op på over 15.000.
Da Finnlines’ ro/ro-skib Finnbirch samme år sank i Østersøen, gav det mere end 10.000 besøgende på én dag. Medvirkende til de store besøgstal har helt sikkert også været klik fra journalister, da Fakta om Fartyg ofte blev citeret eller krediteret i medier i og uden for Europa.
Hjemmesiden startede online-livet som Fakta om Färjor i 1997, men ændrede navnet til Fakta om Fartyg i 1999. Micke Asklander fik alle informationerne og billeder fra et enormt netværk af professionelle og hobbyfolk over hele verden.
Han understreger dog, at alt indholdet fra serven er gemt til et muligt fremtidigt projekt.
Stockholmeren Micke Asklander har siden 1997, hvor den konstant voksende hjemmeside kom online for første gang, også skulle passe både familieliv og et krævende fuldtidsarbejde.
Og tallene for Fakta om Fartyg giver et klart billede af den stigende udfordring, det tidsmæssigt har været at vedligeholde hjemmesiden.
Fakta om Fartyg var til sidst oppe på at indeholde omfattende aktuelle og historiske data på 5.700 individuelle skibe, primært færger, ro/ro-skibe og krydstogtskibe. De mange skibe var illustrerede med omkring 27.000 fotos. Dertil kom cirka 13.200 interiør- eller værftsbilleder samt utallige generalarrangementer.
Det gennemsnitlige antal daglige besøgende lå på ca. 4.000. Besøgsstatistikkerne viste samtidigt, at Fakta om Fartyg, demografisk set, formåede at appellere til både hobbyfolket - med interesse i passagerskibe og i søfart – samt de professionelle.
Således var mange af de besøgendes IP-adresser hjemhørende hos rederier. Noget, der både viste hjemmesidens værdi som referenceværktøj, men også, at veneration for søfart faktisk er vidt udbredt, også hos folk, som arbejder i den maritime branche til dagligt.
Fakta om Fartyg slog oftest sine egne besøgsrekorder, når det skete katastrofer eller ulykker i færge- og krydstogtsbranchen. F.eks. da pilgrimsfærgen Al Salam Boccacio 98 brændte og sank i Rødehavet 2006, hvilket på dagen bragte besøgstallet op på over 15.000.
Da Finnlines’ ro/ro-skib Finnbirch samme år sank i Østersøen, gav det mere end 10.000 besøgende på én dag. Medvirkende til de store besøgstal har helt sikkert også været klik fra journalister, da Fakta om Fartyg ofte blev citeret eller krediteret i medier i og uden for Europa.
Hjemmesiden startede online-livet som Fakta om Färjor i 1997, men ændrede navnet til Fakta om Fartyg i 1999. Micke Asklander fik alle informationerne og billeder fra et enormt netværk af professionelle og hobbyfolk over hele verden.