Mærsk lægger planer for reparation af Emma Mærsk
Årsagen til Emma Mærsk-uheld stadig uopklaret. Dykkere har undersøgt skibet, men trods skade på propellen, har man ikke fundet ud af, hvorfor uheldet er opstået. Nu forestår et reparationsarbejde.
Netop nu er ingeniører i gang med at lægge planer for, hvordan Emma Mærsk kan blive repareret. Der er stadig vand i maskinrummet, hvor skaden opstod, og af fare korrosion har man endnu ikke tømt vandet ud.
Det oplyser Mærsks pressechef Michael Storgaard over for Søfart.
Fredag aften trængte vand ind i maskinrummet, og i løbet af weekenden har dykkere været nede ved den sidepropeller, hvorfra vandet er trængt ind i motorrummet. De har ifølge Michael Storgaard kunnet konstatere, at der er skade på propellen, men har stadig ikke kunnet afgøre, hvorfor skaden er opstået.
”Nu har vi fundet ud af, hvor hullet er, og nu lægger vi en plan for reparation. Det er et større ingeniørarbejde, og vi overvejer blandt andet også, om skibet skal slæbes et andet sted hen,” siger Michael Storgaard.
I løbet af weekenden er skibet også blevet losset for containere. Michael Storgaard oplyser, at det primært har været kølecontainere, som er blevet flyttet væk fra Emma Mærsk for at blive sendt videre med alternativ transport. Emma Mærsk kan have op til 15.550 containere om bord.
Det danskregistrerede skib var på vej fra Europa til Asien og havde netop sejlet ind i Suez Kanalen da uheldet indtrådte fredag aften. Skibet blev indlæst med 13.537 teu. Halvdelen af kasserne om bord er tomme.