Ultra-Long-Stroke MAN-motor testet
Ny 7G80ME-C9.2 motor målrettet anvendelse af større propellere testet hos Hyundai Heavy Industries. Indtil videre er der omkring 100 af den mere økonomiske hovedmotor-type i ordre.
Nyeste version af MAN Diesel & Turbo’s low speed C9.2-serie motorer gennemførte 16. januar et seks dages testforløb hos licensholderen Hyundai Heavy Industries i Sydkorea.
Motoren, der har betegnelsen 7G80ME-C9.2, skal om bord i en VLCC-nybygning fra Daewoo-værftet til den græske reder Almi Tankers, som tager levering af nybygningen i maj måned.
”Super-long-stroke motorer med relative lave omdrejninger har længe været anvendt som hovedmotorer i VLCC-segmentet. Efter det meget øgede fokus i markedet på energioptimering har vi imidlertid valgt at fokusere på at udvikle motorer med endnu lavere omdrejninger, målrettet brugen af større propellere på VLCC’ere,” siger Senior Vice President for Low-Speed Promotion & Sales – MAN Diesel & Turbo, Ole Grøne.
Den nye motortype kan sammen med anvendelsen af større propellere på en VLCC’ere opnå bunkerbesparelser på mellem 4 og 7 pct., estimerer MAN Diesel & Turbo.
Han oplyser endvidere, at der i øjeblikket er ca. 100 G-type motorer i ordre hos MAN Diesel & Turbo, hvilket han betegner som en succesfuld introduktion på markedet. Ordrerne indbefatter ud over VLCC’ere også bulkcarriere og store containerskibe.
Motoren, der har betegnelsen 7G80ME-C9.2, skal om bord i en VLCC-nybygning fra Daewoo-værftet til den græske reder Almi Tankers, som tager levering af nybygningen i maj måned.
”Super-long-stroke motorer med relative lave omdrejninger har længe været anvendt som hovedmotorer i VLCC-segmentet. Efter det meget øgede fokus i markedet på energioptimering har vi imidlertid valgt at fokusere på at udvikle motorer med endnu lavere omdrejninger, målrettet brugen af større propellere på VLCC’ere,” siger Senior Vice President for Low-Speed Promotion & Sales – MAN Diesel & Turbo, Ole Grøne.
Den nye motortype kan sammen med anvendelsen af større propellere på en VLCC’ere opnå bunkerbesparelser på mellem 4 og 7 pct., estimerer MAN Diesel & Turbo.
Han oplyser endvidere, at der i øjeblikket er ca. 100 G-type motorer i ordre hos MAN Diesel & Turbo, hvilket han betegner som en succesfuld introduktion på markedet. Ordrerne indbefatter ud over VLCC’ere også bulkcarriere og store containerskibe.