Ebba Mærsk inkluderede Busan på AE10
Maersk Line udvidede 30. april sin Asien-Nordeuropa service med Busan, så der nu er to anløb i Sydkorea. Skibene på AE10 skal inden for de kommende år erstattes af Triple-E-tonnage.
Maersk Lines E-klasse containerskib Ebba Mærsk anløb 30. april containerterminalen i Busan i den sydligste del af Sydkorea. Anløbet var en premiere, ikke alene for skibet, men også for Busan, som dermed nu indgår i Maersk Lines AE10 Asien-Nordeuropa service.
Det er en stærk tro på vækstpotentialet i det sydkoreanske marked hos Maersk Line, der har fået rederiet til at udvide AE10-servicen til Busan. Servicen indbefatter i forvejen den sydkoreanske havn Kwangyang, der tidligere var AE10-servicens østlige vendepunkt. Det bliver nu i stedet Busan. Det vestlige vendepunkt på AE10 har siden december 2009 været Gdansk i Polen.
AE10-servicen betjenes normalt af Maersk Lines otte Lindø-byggede 15.500 TEU-store E-klasse-skibe samt fire godt 13.000 TEU tysk-ejede charterskibe. De tolv første af i alt 20 18.200 TEU-store Triple-E-nybygninger undervejs fra DSME-værftet i Okpo i Sydkorea, er øremærkede til at skulle afløse den nuværende tonnage på AE10. Først de fire charterskibe. Dernæst de otte E-klasse-skibe, som skal så skal afløse andet mindre og ældre tonnage på det øvrige netværk i Maersk line.
Første afgang fra Busan med et Triple-E-skib ventes at ske 14. juli i år med seriens første enhed Mærsk Mc-Kinney Møller, som dermed har AE10-servicens eneste danske anløb, i Aarhus, omkring 40 dage senere.
Containerterminalen i Busan rangerer som verdens femte største målt på årligt TEU-gennemstrømning.
Det er en stærk tro på vækstpotentialet i det sydkoreanske marked hos Maersk Line, der har fået rederiet til at udvide AE10-servicen til Busan. Servicen indbefatter i forvejen den sydkoreanske havn Kwangyang, der tidligere var AE10-servicens østlige vendepunkt. Det bliver nu i stedet Busan. Det vestlige vendepunkt på AE10 har siden december 2009 været Gdansk i Polen.
AE10-servicen betjenes normalt af Maersk Lines otte Lindø-byggede 15.500 TEU-store E-klasse-skibe samt fire godt 13.000 TEU tysk-ejede charterskibe. De tolv første af i alt 20 18.200 TEU-store Triple-E-nybygninger undervejs fra DSME-værftet i Okpo i Sydkorea, er øremærkede til at skulle afløse den nuværende tonnage på AE10. Først de fire charterskibe. Dernæst de otte E-klasse-skibe, som skal så skal afløse andet mindre og ældre tonnage på det øvrige netværk i Maersk line.
Første afgang fra Busan med et Triple-E-skib ventes at ske 14. juli i år med seriens første enhed Mærsk Mc-Kinney Møller, som dermed har AE10-servicens eneste danske anløb, i Aarhus, omkring 40 dage senere.
Containerterminalen i Busan rangerer som verdens femte største målt på årligt TEU-gennemstrømning.
Læs også: