Intercargo slår (lille) alarm
Alt for mange bulkcarrier-forlis undersøges ikke
Mens der er enorm fokus på et forlis som Costa Concordias - med markant efterfølgende investering i havariundersøgelser og diverse stramning af regelkrav etc. - så bliver alt for mange forlis blandt bulkcarriers nærmest glemt i forbifarten.
Det er det budskab, som shippingorganisationen Intercargo vil præsentere IMO's Maritime Safety Committee for i forbindelse med sidstnævntes just startede møderække i London. Intercargo har analyseret en række forlis og ulykker med bulkcarriers i perioden 2008 - 2011, der er udmundet i en rapport under navnet Bulk Carrier Casualty Report. Rapporten skulle bl.a. konkludere, at alt for mange af de pågældende ulykker efterlades enten helt uinvestigerede eller med rapporter, der ikke er offentligt tilgængelige.
Pointen er ifølge Intercargo, at katastrofer som Costa Concordia (der skete i Europa) forårsager kæmpe interesse og fokus, mens et bulkerforlis i eksempelsvis Fjernøsten ikke rigtigt vedkommer det internationale maritime miljø. Det samme kan jo så også siges om gentagne tilfælde af færge- og passagerskibsforlis i eksempelvis Fjernøsten. Med store tab af menneskeliv til følge. Også meget større end ved bl.a. Costa Concordia-forliset.