23948sdkhjf

Avancerede gasløsninger på nye Evergas-skibe

De fire DRAGON 27500-skibe, Evergas får bygget i Kina, byder på nye features i skibssegmentet. Wärtsilä skal levere de nye features i en samlet pakke.
De fire LNG/ethan-tankskibe, Evergas har i ordre hos Nantong Sinopacific Offshore & Engineering i Kina, bliver nogle af segmentets mest avancerede, når de leveres gennem 2015. Evergas opererer en stor flåde af ethylene- og pressurized-gastankskibe fra shippinghovedkontoret i København. Rederiet kontraherede tidligere i år skibsserien på baggrund af en 15-års time-charteraftale, indgået med selskabet INEOS om transport af ethan fra skifergasudvinding i USA mellem den amerikanske østkyst og Norge. Skibene markedsføres under navnet DRAGON 27500.

De fire 25.000 t.dv. og ca. 27.500 kbm store tankskibe, der bygges til dansk flag, får en del nye features; Først og fremmest leveret i en design- og produktpakke fra Wärtsilä.

Bl.a. udrustes serien med et dobbelt medium speed dualfuel-maskineri (LNG/MDO(HFO) fra Wärtsilä. De to sekscylindrede Wärtsilä 50 DF rækkemotorer på hver 5.850 kW kobles på et Wärtsilä TCH350 gear efter ”to ind – en ud-pricippet” til skibenes ene propelleraksel. Mellem hver motor og gearet placeres en akselgenerator, så de to sekscylindrede dualfuel Wärtsilä 20 DF hjælpemotorer primært skal bruges under havneophold.

Anvendelsen af gasmotorer, særligt inden for gastank-segmentet, er efterhånden relativt udbredt. Til gengæld er det redundante dobbelte maskineri på én propeller endnu ikke så udbredt på medium size-gastankskibe.

Det er også Wärtsilä, der har leveret cargo-handling-systemet, inklusiv re-liquefaction-systemet, hvor LNG’en går fra den flydende tryktilstand til gasform, inden den går ind i skibets fuelsystem. I denne proces udvikles der store mængder energi i form af kulde, som genanvendes til afkøling af skibets last. Dermed kan ikke alene energien fra LNG’en udnyttes, når den omdannes til naturgas. Det kan også afdampningen fra skibets gas-laster. Den bruges, som det allerede kendes fra de langt større membran-baserede post panamax gastankskibe, også som bunkerbidrag i Evergas’ nye skibe. Re-liquefaction-systemet kan således også håndtere andre laster end alene LNG.

Endelig leverer Wärtsilä også den integrerede Energopac, en kombineret propeller- og rorløsning, der skræddersyes til hvert enkelt nybygningsprojekt. Systemet skulle bl.a. kunne sænke et skibs output-behov med mellem 2 og 9 pct. for at holde en given servicefart, hvilket har en mindskende effekt på bunkerforbruget.

Evergas’ DRAGON 27500-skibe får en længde overalt på 178 meter og en bredde på 26,6 meter, mens dybgangen lastet bliver 9 meter. Første enhed ventes leveret i marts 2015 og følges derefter af de tre søsterskibe med kvartalsintervaller resten af året.
      
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141