Havarikommission: Shipcraft gjorde hvad man kunne
Ny rapport frikender Shipcraft for skyld i piratoverfald på skibet Leopard.
Ifølge en netop frigivet rapport fra Den Maritime Havarikommission kan man ikke beskylde rederiet Shipcraft for ikke at have udvist ansvarlighed over for besætningen forud for den skæbnesvangre kapring den 12. januar 2011, da seks søfolk, heraf danskerne Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, blev taget som gidsler.
De skulle side i fangeskab i to år, tre måneder og 18 dage, før de blev frigivet, og en række forhold frikender rederiet for skyld i den langvarige gidseltagning.
Skibets ubevæbnede vagter blev sat af i havnebyen Salah i Oman et døgn før kapringen. Havarikommissionen konkluderer i rapporten, at det er usikkert, om vagternes tilstedeværelse på skibet havde forhindret angrebet.
Efter kaptajnen og den øvrige besætnings skøn bidrog vagterne ikke væsentligt til skibets sikkerhed.
Bevæggrunden fra skibsførerens side var, at fordi vagterne var ubevæbnede, mente han og den øvrige besætning ikke, at de bidrog væsentligt til skibets sikkerhed. Denne opfattelse kan være forstærket af, at deres tilstedeværelse om bord skabte sociale spændinger blandt nogle besætningsmedlemmer. Desuden skabte vagternes offensive tilgang til deres opgave en vis utryghed blandt nogle besætningsmedlemmer.
Hvorvidt vagternes tilstedeværelse havde forhindret overfaldet er usikkert, og en sammenligning
med tidligere episoder vil ikke give et retvisende billede af situationen på Leopard, fordi de afviger på afgørende punkter.
Skibets størrelse taget i betragtning, anser havarikommissionen det dog for vanskeligt umiddelbart at indrette et andet sikret rum eller område.
Havarikommissionen har konstateret, at nogle af de iværksatte foranstaltninger havde indflydelse på en mulig anvendelse af skibets redningsudstyr.