23948sdkhjf

Havarikommission: Shipcraft gjorde hvad man kunne

Ny rapport frikender Shipcraft for skyld i piratoverfald på skibet Leopard.
Rederiet Shipcraft kan ikke klandres for sikkerheden om bord på Leopard forud for kapringen.
Ifølge en netop frigivet rapport fra Den Maritime Havarikommission kan man ikke beskylde rederiet Shipcraft for ikke at have udvist ansvarlighed over for besætningen forud for den skæbnesvangre kapring den 12. januar 2011, da seks søfolk, heraf danskerne Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, blev taget som gidsler.
 
De skulle side i fangeskab i to år, tre måneder og 18 dage, før de blev frigivet, og en række forhold frikender rederiet for skyld i den langvarige gidseltagning.
 
Skibets ubevæbnede vagter blev sat af i havnebyen Salah i Oman et døgn før kapringen. Havarikommissionen konkluderer i rapporten, at det er usikkert, om vagternes tilstedeværelse på skibet havde forhindret angrebet.
 
”En sammenligning med tidligere episoder vil ikke give et retvisende billede af situationen på Leopard, fordi de afviger på afgørende punkter,” skriver Havarikommissionen bl.a.
Efter kaptajnen og den øvrige besætnings skøn bidrog vagterne ikke væsentligt til skibets sikkerhed.
 
Det blev ifølge rapporten besluttet at sætte vagterne af i Salalah. Hvorfor denne beslutning blev  truffet, kan ikke forklares uden at forstå den operationelle og sociale sammenhæng.
Bevæggrunden fra skibsførerens side var, at fordi vagterne var ubevæbnede, mente han og den øvrige besætning ikke, at de bidrog væsentligt til skibets sikkerhed. Denne opfattelse kan være  forstærket af, at deres tilstedeværelse om bord skabte sociale spændinger blandt nogle  besætningsmedlemmer. Desuden skabte vagternes offensive tilgang til deres opgave en vis utryghed blandt nogle besætningsmedlemmer.
 
Hvorvidt vagternes tilstedeværelse havde forhindret overfaldet er usikkert, og en sammenligning  med tidligere episoder vil ikke give et retvisende billede af situationen på Leopard, fordi de afviger på afgørende punkter.
 
Det udgjorde en potentielfare for besætningen, at det sikrede område var i umiddelbar nærhed til  maskinrummet, som var udstyret med et CO2 slukningsanlæg, der kunne udløses fra brovingen.
Skibets størrelse taget i betragtning, anser havarikommissionen det dog for vanskeligt umiddelbart at indrette et andet sikret rum eller område.
 
Havarikommissionen har konstateret, at nogle af de iværksatte foranstaltninger havde indflydelse på en mulig anvendelse af skibets redningsudstyr.
 
Denne problemstilling kan også være gældende for andre skibe, men den havde ikke indflydelse på begivenhederne den 12. januar 201, konkluderer Havarikommissionen i rapporten.
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078