23948sdkhjf

USA navngiver første af nye super hangarskibe

Kun 12,9 mia. USD stykket koster de nye hangarskibe - men nu skal US Navy også spare
Som tidligere anført i Søfart Online kan det komme til at gå ud over bl.a. A.P. Møller - Mærsk' amerikanske datterselskab Maersk Line Ltd., at riget fattes penge - i USA. Der skal spares på forsvarsudgifterne. Og det gælder også hos US Navy, der lige nu venter på aflevering af det første hangarskib i den ny super avancerede USS Gerald R. Ford-klasse.
 
Det skal officielt navngives på lørdag, men navnet er altså ikke nogen hemmelighed, og det er navnemoderen heller ikke. Det bliver den nu afdøde præsident Fords datter Susan Ford Bales, der skal svinge champagneflasken på Huntington Ingalls Industries i New Port News, der bygger skibene.
 
Men det gør de ikke helt til den fastsatte pris, idet de hidtidige beregninger viser, at prisen på Gerald R. Ford bliver 25 procent højere end forventet - og det batter trods alt en del, når prisen oprindeligt var fastlagt til 10,5 mia. USD. Men US Navy har  været ude og bedyre, at nu skal de næste være billigere, og den næste i serien forventes i hvert fald at blive 1,2 mia. USD billigere
 
Konstruktionen af USS Gerald R. Ford startede i 2009 og den skal erstatte legendariske USS Enterprise (der bliver også navnet på skib nummer to i den nye serie), der blev inaktiveret sidste år. Men USS G R Ford skal så også kunne operere i forventet 50 år, ligesom forgængeren.
 
Der er naturligvis tale om et atomdrevet hangarskib, men mod forgængerens 3 mio. fod lange strenge af kabler får G R Ford 10 mio. fod plus 4 mio. fod kabler af optisk fiber - til illustration af, at der er tale om højteknologi. Hangarskibet får en besætning på mellem 4.300 og 4.900 personer. Det får således en noget større besætning end eksempelvis Triple-E skibene, men det bliver til gengæld "kun" 337 meter langt. Og noget dyrere...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079